Přihlásit

Dálnice dělá z řidičů nedobrovolné lovce (Hospodářské noviny)

  • Kategorie: Zpravy z oboru myslivost

PRAHA, 28. 5. 2008

Stádo divokých prasat zkřížilo cestu řidiči Škody octavia na stoosmadevadesátém kilometru dálnice D1. Výsledek sobotní kolize: jeden mrtvý divočák a stotisícová škoda na autě.
Na jedenasedmdesátém kilometru stejné silnice o den později řidič srazil srnu. Nejfrekventovanější tuzemská silnice je už léta hřbitovem zvířat a z řidičů dělá nedobrovolné lovce.
Podle policejních statistik loni kolize se zvěří způsobila přes osm a půl tisíce nehod.

Za řepkou olejkou

V jarních měsících nehod přibývá, když se zvířata přesouvají za pastvou: momentálně je lákají třeba pole řepky olejky. Na podzim se zase pod kola často pletou divočáci, které z kukuřice vyhánějí kombajny a oni hledají jiné útočiště.
Na nových dálnicích se kvůli zvířatům stavějí nadchody či podchody, u Ostravy má dokonce vyrůst přechod pro medvědy. Silnice také obepínají kilometry plotů. Podle tiskové mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martiny Vápeníkové jsou ploty zabezpečeny všechny nové dálnice.
Severomoravští myslivci ale s jejím tvrzením nesouhlasí a například poukazují na chybějící zábrany na D47 u Polanky nad Odrou, Přemyšova, Ostravy-Svinova a Klímkovic. "Když auto ve stokilometrové rychlosti narazí do vzrostlého divočáka, posádka nemá velkou šanci na přežití," říká Bedřich Krčmář z Okresního mysliveckého spolku v Ostravě.
"Na oplocení všech dálnic nemáme peníze. Jeden kilometr stojí statisíce," vysvětluje nechráněné kilometry Vápenková. Dodává, že dálnice s nepřetržitým plotem Ředitelství silnic a dálnic také nepovažuje za ideální.
"Pokud se tam zvíře dostane třeba přes přivaděč, nemá pak kudy utéct," říká Vápenková. "To se loni stalo třeba na D5: jelen se dostal za plot a nemohl ven."

Plot ze zvuků a odrazů

Myslivci, kteří na zvířecí nehody poukazují nejvíc, jsou jednoznačně pro oplocování. V některých honitbách podle nich zemře na silnicích víc srnců, než kolik plánovali v daném roce odstřelit.
Podle Ředitelství silnic a dálnic by oplocení některých úseků bylo natolik komplikované a nákladné, že začala hledat jiná řešení.
V některých částech dálnice mezi Prahou a Brnem například vybavilo patníky odrazkami. Odlesk světel projíždějícího auta prý zvířata vyleká a odradí od dalšího putování k silnici.
"Funguje to ovšem jenom večer a v noci," říká Vápenková, podle níž odrazky na některých úsecích počet sražených zvířat snížily. O kolik a kde přesně ale neví.
Správa dálnic momentálně testuje novinku, která by měla být ještě efektivnější: zvukové odpuzovače zvěře.
Zkušenosti s akustickým zabezpečením silnic mají například ve Slovinsku. Přístroje vysílající zvuk, který je zvěři nepříjemný, mají v bývalé jugoslávské republice připevněny na patnících. Tím vzniká zvuková "ohrada".
Vzhledem k tomu, že ani toto řešení nepatří k nejlevnějším, však nelze předpokládat, že by se situace na českých silnicích pro zvířata zlepšila za několik měsíců nebo let.


Diskuse na serveru SvetMyslivosti.cz zůstává přístupná pro všechny čtenáře. Pro vkládání příspěvků je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na SvetMyslivosti.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.