Přihlásit

Pro medvědy se budují dva přechody, pro lidi žádný (Horizont)

  • Kategorie: Zpravy z oboru myslivost

Tak nad touto otázkou se už pozastavil nejeden člověk, který slyšel o "medvědích" mostech. Tak totiž stavebníci nazývají dva podchody pro migraci velkých savců, které začali stavět proto, aby jimi medvědi, vlci a rysi mohli probíhat pod tratí. Budují se v Mostech u Jablunkova, jeden zhruba za 150 milionů korun na žádost ministerstva pro životní prostředí a z popudu ekologických sdružení.
Zkušený myslivec z Nýdecka Ladislav Šimíček si myslí, že reálná je první varianta.
"Šelmy trať přejdou v místě, kde se s ní střetnou. Jak znám chování zvířat, pochybuji, že by se vydávala hledat podchod," míní Šimíček. S tím částečně souhlasí i Miroslav Kutal z Hnutí Duha, které také stavby pro šelmy prosazovalo.
"V současné době bych se shodoval s myslivcem, jenže až se dobuduje železniční koridor a na tuto trať vyjede podstatně více vlaků, situace se změní. Zvířata budou děsit světla a hluk. Neodváží se jen tak vstoupit do kolejiště. Popoběhnou a mohou tak narazit na podchod. Jakmile ho jednou využijí, zapamatují si to a příště zamíří rovnou k němu. Nejsou hloupá," vysvětluje ekolog Kutal.
Jeden z "medvědích" mostů se staví na úseku z Mostů u Jablunkova směrem ke státní hranici a druhý mezi Mosty u Jablunkova a Návsím. Místa pro ně nebyla vybrána náhodně. Leží na úsecích o určité rozloze, kudy pravidelně migruje zvěř. Lidově řečeno, má tam vyšlapané svoje cestičky. Proto ekologové předpokládají, že zvířata podchody časem objeví, začnou používat a nebudou končit pod koly vlaků.
Další podobná stavba, tak zvaný ekomost, se bude klenout nad zmodernizovanou silnicí I/11 poblíž státní hranice se Slovenskem. Jak podotkl šéf odboru životního prostředí a zemědělství v Jablunkově Jiří Vavřač, je to v plánu ministerstva životního prostředí. Ekomost je na povrchu zarostlý zelení a stromy a má chránit zvěř před střetem s vozidly. Jeho cena by se měla pohybovat okolo 200 milionů korun.
Před asi patnácti lety na Jablunkovsku srazilo auto menšího medvěda. Starosta Mostů u Jablukova Milan Procházka poznamenal, že za poslední roky zemřelo na místních komunikacích patnáct lidí. Most ani podchod se však kvůli nim budovat nezačal.
Jan Byrtus z Jablunkova se pozastavuje nad stamiliony korun, které spolknou tato díla. "Neumím si to jinak zdůvodnit, než že je to lobby stavebních firem spolčených s ekology. Jedni si naplní kapsu a druzí si odškrtnou čárku, že zase něco udělali pro přírodu," hněvá se muž.
"Je zvláštní, když se lidem nelíbí, že je něco drahé, jen pokud se to má postavit pro ochranu přírody," říká Kutal. Nicméně s tím, že stavby jsou nehorázně nákladné, souhlasí. Tvrdí, že tyto podchody a mosty jsou u nás dokonce dražší než v západní Evropě.
"Pro srovnání. Stejný ekodukt jako je v Lipníku nad Bečvou v Německu přišel skoro na polovinu a zelený most za 200 milionů, jaký má vzniknout u hranice se Slovenskem, by v Nizozemsku stál něco přes 40 milionů korun," uvádí ekolog. Tvrdí však, že cenu díla ekologické sdružení ovlivnit nemůže. Výběrová řízení jsou v rukou Ředitelství silnic a dálnic a Správy železniční a dopravní cesty České republiky. "Nad tím, jestli polovina peněz nekončí v rukou manažerů firem, se musejí zamyslet jiní. My bychom těch 200 milionů korun dokázali investovat v přírodě mnohem ekonomičtěji, a to včetně ekoduktu. Tak vysokou cenu díla bych chápal v případě, kdyby se mosty pro zvířata stavěly v průsmyku 1000 metrů nad mořem a materiál se tam dopravoval vrtulníky," poznamenal Kutal.
Podle tiskového mluvčího Správy železniční a dopravní cesty Pavla Hally se podchody dostaly do stavby až po jejím zahájení, a to na výhradní požadavek orgánů životního prostředí. "Museli jsme oslovit výzvou k podání nabídky na rozšíření stavby sdružení zhotovitelů, protože ono vysoutěžilo veškeré práce, které souvisejí s koridorem. Navíc se staví na trati, která je stále v provozu. V zahraničí jsou tyto podchody budovány jako novostavby v rámci výstavby nových tratí," konstatuje Halla.
Vedoucí pracovního týmu téže společnosti Karel Veškrňa dodává, že podchody se budují ve ztížených geologických podmínkách a mostní otvory musí být dostatečně velké, aby jimi zvířata mohla bez problémů proběhnout. Budou široké 20 metrů a vysoké 5 metrů.

***

Anketa na iHorizont.cz: Jsou mosty a podchody pro šelmy tou správnou cestou, jak je chránit? 46 % Je to nehorázné plýtvání peněz, které nepřinese žádný efekt. V přírodě by se miliony korun daly zúročit mnohem smysluplněji. 36% Určitě. Tyto kroky ekologů a státu plně schvaluji. 14 % Odhaduji to na spolčení stavební lobby s ekology, jinak si to neumím vysvětlit. 4% Kdyby se stále nemusely budovat nové silnice a vyvinulo se větší úsilí dopravovat náklad po železnici, zvířata by žila v klidu i bez podchodů a mostů

Diskuse na serveru SvetMyslivosti.cz zůstává přístupná pro všechny čtenáře. Pro vkládání příspěvků je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na SvetMyslivosti.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.