Přihlásit

Novela zákona o zbraních (Veřejná správa)

  • Kategorie: Zpravy z oboru myslivost

Cílem nové právní úpravy je zejména zlepšení dohledové a dozorové činnosti nad dodržováním zákona o zbraních, zefektivnění kontroly znehodnocených zbraní a tím zabránění zpětné aktivaci znehodnocených zbraní na zbraně funkční a odstranění nedostatků zjištěných při používání zákona v praxi. Do zákona o zbraních byly promítnuty také změny v organizaci policie, které nastaly od i. ledna 2009, a to zákonem č. 274/2008 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o Policii České republiky.

Doklady opravňující nabývat do vlastnictví, držet nebo nosit zbraň
Zbraň kategorie A lze nabývat do vlastnictví, držet nebo nosit pouze na základě výjimky, kterou může držiteli zbrojního průkazu nebo zbrojní licence udělit, za splnění zákonem o zbraních stanovených podmínek, příslušný útvar policie. Protože v praxi docházelo k problémům, kdy nebylo zcela zřejmé, držiteli které skupiny zbrojního průkazu nebo zbrojní licence lze výjimku udělit. Novela tento nedostatek odstranila. Nyní je v zákoně o zbraních jednoznačně stanoveno, že výjimka může být udělena pouze držiteli zbrojního průkazu skupiny A a držiteli zbrojní licence skupiny A, F, G, H, I nebo I.
V žádosti o vydání povolení, které opravňuje držitele zbrojního průkazu nebo zbrojní licence nabývat do vlastnictví, držet nebo nosit zbraň kategorie B, stačí nyní uvést pouze druh zbraně, které se povolení týká. Ostatní údaje o zbrani, tj. značku výrobce zbraně, vzor (model), ráži a výrobní číslo zbraně, žadatel uvede pouze tehdy, jsou-li mu známé. Přesto se doporučuje uvádět v žádosti co nejvíce údajů, protože pouze na jejich základě může být žádost o povolení řádně přezkoumána.
Nově je také upraven zánik platnosti povolení, která mimo jiné zaniká, nebylo-li povolení využito do 12 měsíců ode dne jeho vydání.
V souvislosti s udělováním výjimek nebo vydáváním povolení je nutné zmínit nové znění ustanovení § 78 zákona o zbraních. V souladu s ustanovením § 91 odst. 4 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, nabývá rozhodnutí právní moci dnem následujícím po dni, kdy se účastník nebo všichni účastníci, je-li jich v řízení více, vzdali práva podat odvolání. S účinností od 1. února 2009 je však správnímu orgánu dána zákonem o zbraních možnost v případech, kdy se žádosti o udělení výjimky, o vydání povolení nebo dokladu nebo povolení k přepravě v plném rozsahu vyhoví, vydat místo písemného vyhotovení rozhodnutí pouze příslušný doklad. Na výše uvedené případy je tak možné aplikovat ustanovení § 151 správního řádu, tzn. že výjimka nebo povolení nabývají právní moci a právních účinků již dnem jejich převzetí, tedy, že ve stejný den, kdy osoba převezme výjimku nebo povolení, může na základě tohoto dokladu nabýt vlastnictví ke zbrani kategorie A nebo B, například koupí.
Zkouška odborné způsobilosti žadatele o zbrojní průkaz a jmenování zkušebním komisařem V souvislosti se změnou zákona o zbraních bylo nutné provést změny také v testových otázkách pro zkoušky odborné způsobilosti žadatelů o zbrojní průkaz. Změnami byly dotčeny zejména testové otázky, které neodpovídaly nové právní úpravě, některé otázky byly přeformulovány nebo vypuštěny. Součástí praktické části zkoušky odborné způsobilosti žadatele o jmenování zkušebním komisařem není již střelba na pevný cíl. Protože žadatel o jmenování zkušebním komisařem musí být držitelem zbrojního průkazu skupiny A až E, k jehož získání bylo nutné prokázat dostatečnou znalost střelby na pevný cíl, ukázalo se předvádění střelby jako nadbytečné.

Bezúhonnost a spolehlivost
Z pohledu posuzování bezúhonnosti žadatele o vydání zbrojního průkazu nebo držitele zbrojního průkazu je rozhodující spáchání trestného činu. Dosavadní právní úprava však nepočítala s instituty trestního zákona, zákona o soudnictví ve věcech mládeže a trestního řádu, kdy osoba spáchala trestný čin, ale bylo upuštěno od potrestání, podmíněně upuštěno od potrestání s dohledem, upuštěno od uložení trestního opatření mladistvému, podmíněně upuštěno od uložení trestního opatření mladistvému, nebyl uložen trest v trestním řízení, apod. Podle zákona o zbraních mohla být taková osoba považována za bezúhonnou a za splnění dalších podmínek být i držitelem zbrojního průkazu. Z pohledu možnosti nabývání vlastnictví, držení a nošení zbraní je však žádoucí, aby pachatel v zákoně o zbraních uvedeného trestného činu nebyl podle zákona o zbraních považován za bezúhonného alespoň po určitou dobu. Nově proto bude nutné v případech, kdy bude rozhodnuto některým z výše uvedených způsobů, považovat osobu za nikoli bezúhonnou podle zákona o zbraních, a to po dobu alespoň 3 let od právní moci rozsudku. Při posuzování bezúhonnosti se dosud nepřihlíželo pouze k zahlazení odsouzení. Nově se nebude přihlížet také k případům, kdy se na pachatele hledí, jako by nebyl odsouzen (například upuštění od potrestání)- Taková osoba nebude podle zákona o zbraních moci být považována, po určitou dobu, za bezúhonnou. Stejně jako v případě posuzování bezúhonnosti, je také z pohledu posuzování spolehlivosti žadatele o vydání zbrojního průkazu nebo držitele zbrojního průkazu rozhodující spáchání trestného činu. Proto je třeba při posuzování spolehlivosti přihlížet i k případům, kdy bylo pravomocně rozhodnuto o podmíněném odložení návrhu na potrestání. Novela stanoví povinnost přihlížet i k těmto případům; taková osoba nebude moci být považována za spolehlivou podle zákona o zbraních, dokud neuplyne zkušební doba nebo lhůta, v níž má být rozhodnuto, zda se osoba osvědčila.
V praxi docházelo podle dosud platné úpravy k nejasnostem, kdy se pro posuzování spolehlivosti započítávaly přestupky na úseku zbraní a střeliva a ostatních úsecích (například na úseku obrany České republiky, přestupky proti veřejnému pořádku) zvlášť. Osoba tak mohla být pravomocně uznána vinnou z přestupku na úseku zbraní a střeliva a z přestupku na úseku ochrany před alkoholismem a jinými toxikomaniemi a nadále mohla být považována za spolehlivou. Nová právní úprava tyto problémy řeší. Nyní je jasně stanoveno, že za spolehlivou nebude moci být považována osoba, která byla v posledních třech letech pravomocně uznána vinnou ze spáchání více než jednoho přestupku na zákonem o zbraních uvedených úsecích. Současně je dána možnost správnímu orgánu, aby při rozhodování o spolehlivosti osoby zvážil, jak vážné nebezpečí představuje osoba svým jednáním, byla-li například uznána vinnou ze spáchání dvou bagatelních přestupků (například urážka mezi sousedy). Pokud podle rozhodnutí správního orgánu nebude taková osoba představovat svým jednáním vážné nebezpečí pro vnitřní pořádek a bezpečnost, bude moci být považována podle zákona o zbraních za spolehlivou.

Práva a povinnosti držitelů zbrojních průkazů a zbrojních licencí
Dosavadní právní úprava stanovovala pouze nejzazší lhůtu, ve které bylo možné podat žádost o vydání nového zbrojního průkazu.
Aby nedocházelo bezdůvodně k předčasnému podávání žádostí, je nyní stanovena jako nejdřívější termín pro podání žádosti lhůta 6 měsíců před uplynutím doby platnosti dosavadního zbrojního průkazu. Čtyřměsíční lhůta poskytuje žadatelům dostatečný prostor pro podání žádosti a správnímu orgánu k jejímu vyřízení.
Několik změn se dotýká také držitelů zbrojního průkazu skupiny C. Žadatel o vydání zbrojního průkazu skupiny C při podání žádosti nebude již přikládat ověřenou kopii loveckého lístku, protože zákon č. 21/2006 Sb., o ověřování, ve znění pozdějších předpisů, ověření loveckého lístku neumožňuje; pouze předloží originál platného loveckého lístku, který mu bude po ověření údajů vrácen. Povinnost pojištění pro případ odpovědnosti za škodu způsobenou při lovu zvěře ublížením na zdraví nebo usmrcením jiných osob je stanovena zákonem č. 449/2001 Sb. Právo kontrolovat tento doklad přiznává zákon o myslivosti myslivecké stráži, mysliveckému hospodáři a Policii České republiky. Předkládání tohoto dokladu k žádosti o vydání nového zbrojního průkazu skupiny C se proto ukázalo jako nadbytečné a jako takové bylo vypuštěno.
Držitelé zbrojního průkazu skupiny C mohli dosud přepravovat zbraň jednoduchým způsobem zejména do blízké honitby, kde jsou oprávněni zbraň nosit. V praxi však docházelo nezřídka k případům, kdy někteří držitelé zbrojního průkazu skupiny C tuto možnost přepravy zneužívali a přepravovali zbraň bez obalu, pouze ve stavu vylučujícím její okamžité použití, i do vzdálenější honitby, kdy při přepravě využívali dopravní prostředky veřejné hromadné dopravy. Tento stav byl však s ohledem na bezpečnost přepravy zbraní zcela nevyhovující; negativně byla taková přeprava zbraní vnímána i širokou veřejností.
Držitelům zbrojního průkazu skupiny C se proto stanoví povinnost přepravovat zbraň na místo, kde jsou oprávněni ji nosit, pouze v uzavřeném obalu, používají-li pro tuto přepravu prostředky veřejné hromadné dopravy.
Žadatelé o vydání zbrojní licence nemusí již k žádosti přikládat doklad osvědčující odbornou způsobilost nebo kvalifikaci v oblasti výbušnin. Tuto kvalifikaci musí žadatel prokázat již při vydání koncesní listiny, jejíž ověřená kopie, respektive kopie výpisu z živnostenského rejstříku, je přílohou žádosti. Nově je upraven rozsah evidenční povinnosti držitelů zbrojní licence, kteří jsou nyní povinni vést pouze evidenci zbraní kategorie A, B anebo C nebo střeliva do těchto zbraní, nikoli už zbraní kategorie D a střeliva do těchto zbraní.

Přeprava zbraní
Nová právní úprava týkající se přepravy zbraní nebo střeliva umožňuje povolit jejich přepravu za účelem tranzitu přes území ČR také podnikatelům se sídlem nebo místem podnikání mimo území České republiky. Toto povolení vydává Policejní prezidium, žádost o povolení se podává na zastupitelském úřadu České republiky nebo Policejním prezidiu. Podle dosavadní úpravy bylo možné vydat podnikateli se sídlem na území České republiky dlouhodobé povolení přepravovat zbraně nebo střelivo podnikateli mimo území České republiky. Nově je tato možnost rozšířena také na vydání dlouhodobého povolení přepravy od podnikatele v oboru zbraní nebo střeliva se sídlem mimo území České republiky.
Jako nevyhovující byl shledán dosavadní stav, kdy nebylo možné kontrolovat bezpečnost přepravy zbraní nebo střeliva pouze po území České republiky. Nově je proto stanovena podnikateli se zbraněmi kategorie A, B anebo C nebo střelivem do těchto zbraní povinnost hlásit příslušnému útvaru policie přepravu více než 100 zbraní, více než 200 000 kusů střeliva nebo jakéhokoliv množství munice. Přepravu zbraní je možné hlásit i elektronicky, náklady podnikatelů spojené s povinností hlásit přepravu by tak měly být minimální. Nová právní úprava umožňuje policii získat přehled o větším množství přepravovaných zbraní nebo střeliva, dává jí dostatečný prostor, aby mohla bezpečnost přepravy přezkoumat, v konkrétní situaci reagovat a přepravu v případě ohrožení nebo narušení veřejného zájmu na bezpečnosti a ochraně životů a zdraví osob nebo majetku zakázat.
Znehodnocování zbraní Při znehodnocování zbraní byly v praxi zjištěny případy, kdy zbraně byly znehodnoceny pouze formálně, po znehodnocení zůstaly plně funkční a následně se některé objevily i na "černém trhu". V některých případech se jednalo o větší množství samočinných zbraní, což představuje značné bezpečnostní riziko, kdy tyto zbraně mohou být zneužity k nelegální činnosti, například k teroristickým útokům. Nová úprava má zabránit provádění úprav znehodnocených zbraní zpět na plně funkční zbraně. Postup předcházející znehodnocení zbraně (podání žádosti obsahující zákonem stanovené údaje včetně povinných příloh, předložení zbraně) se nově vztahuje i na opravy a úpravy zbraně, při kterých dochází k takovým zásahům, kdy se nevratně zničí nebo znehodnotí pro účely balistického zkoumání hlavní část zbraně. Tyto úpravy by vedly ke zničení stop, jejichž zkoumáním by bylo možné ověřit, zda s touto zbraní nebyl spáchán trestný čin.
Osobě, která žádá o znehodnocení zbraně, je stanovena povinnost předat tuto zbraň oprávněné osobě k znehodnocení do 20 pracovních dnů od vydání povolení k znehodnocení zbraně, v opačném případě je tato osoba povinna do 20 pracovních dnů od posledního dne, kdy měla zbraň k znehodnocení předat, vrátit povolení příslušnému útvaru policie. Každý, komu bylo vydáno povolení ke znehodnocení zbraně nebo střeliva, je povinen předložit příslušnému útvaru policie do 10 pracovních dnů po znehodnocení zbraně, hlavní části zbraně nebo zakázaného doplňku zbraně nebo výrobě jejich řezu vedle potvrzení oprávněné osoby o jejich znehodnocení nebo výrobě řezu současně také zbraň, hlavní část zbraně nebo zakázaný doplněk zbraně ke kontrole. Zákon o zbraních pamatuje také na případy, kdy rozměry zbraně neumožňují její předložení. Povinnost je za těchto podmínek splněna sdělením místa uložení zbraní.

Dozor a dohled nad dodržováním zákona o zbraních
Do ustanovení upravujících výkon dozoru nad dodržováním zákona o zbraních a právních předpisů vydaných k jeho provedení bylo nutné promítnout změny obsažené v zákoně č. 274/2008 Sb., tzv. "změnovém zákoně".
V rámci reorganizace policie došlo k zániku okresních ředitelství, ve správních řízeních bude tedy vystupovat, nebude-li stanoveno jinak, jako správní orgán prvého stupně krajské ředitelství policie. U výkonu dozoru je jednoznačně stanoveno, který subjekt (Policejní prezidium, krajská ředitelství policie) vykonává dozor u držitelů jednotlivých skupin zbrojní licence nebo provozovatelů střelnic k podnikatelským účelům. Působnost policejních orgánů k výkonu dozoru bude vázána na druh činnosti vykonávané kontrolovaným subjektem a umístění jeho provozoven. V případě vymezení místní působnosti došlo ke zpřesnění dosavadní právní úpravy a odstranění nejasností. Policie vykonává dohled nad dodržováním zákona o zbraních a předpisů vydaných k jeho provedení. V zájmu právní jistoty jsou jednoznačně stanoveny subjekty, u kterých policie tento dohled vykonává (držitelé zbrojních průkazů, držitelé zbraní kategorie D a střeliva do těchto zbraní a ostatní držitelé zbraní a střeliva), vymezeny činnosti, které policie v rámci dohledu vykonává (dohled, vedení evidence přestupků projednaných v blokovém řízení) a konečně také oprávnění příslušníků policie při výkonu dohledu.

Správní trestání
Velkých změn doznala úprava správního trestání. Přestupky jsou podle nové právní úpravy jednoznačně vymezeny, to znamená, že jsou popsána konkrétní jednání, kterými se fyzická osoba dopustí přestupku podle zákona o zbraních, přestupky jsou kategorizovány podle subjektů, tedy na přestupky, kterých se dopustí fyzická osoba, držitel zbraně kategorie D, držitel zbrojního průkazu příslušné skupiny, zbrojíř atd. V souvislosti se zařazením přestupků do zákona o zbraních byl novelizován zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, kdy byla vypuštěna obecná skutková podstata přestupku na úseku všeobecné vnitřní správy, § 42 odst. 1 písm. c).
Za jednotlivé přestupky jsou stanoveny sankce, které odpovídají míře závažnosti přestupku.
Sankce jsou vymezeny horní hranicí pokuty, kterou lze za konkrétní přestupek uložit.
Ve srovnání s dosavadní právní úpravou, kdy bylo možné uložit za přestupek pokutu do výše 15 000 Kč, došlo v případě závažných přestupků ke zpřísnění sankce, tedy zvýšení pokuty na 20 000, 30 000 nebo 50 000 Kč (například za trvalý dovoz nebo vývoz zbraně a znehodnocení zbraně v rozporu s ustanoveními zákona o zbraních, manipulaci se zbraní na veřejnosti nebo místě veřejnosti přístupném, ačkoli je schopnost snížena požitím alkoholu nebo návykových látek). Zpřísnění sankcí odůvodňuje také preventivní funkce sankcí.
Zákon o zbraních neobsahuje zvláštní ustanovení upravující příslušnost orgánů k projednání přestupků. Je proto nutné vycházet z ustanovení § 52 a § 53 zákona o přestupcích. Protože zvláštní zákon, kterým je zákon o zbraních, nestanoví jinak, projednávají přestupky obecní úřady. Z ustanovení § 53 vyplývá, že jimi budou obecní úřady obcí s rozšířenou působností. Policie je oprávněna projednat přestupek podle zákona o zbraních v blokovém řízení. Za přestupek lze v blokovém řízení uložit pokutu do 5 000 Kč. Podobně jako přestupky jsou nově upraveny správní delikty právnických a podnikajících fyzických osob.
Také správní delikty jsou kategorizovány podle držitelů příslušné skupiny zbrojní licence. Výše pokuty se odvíjí od závažnosti správního deliktu, zejména způsobu jeho spáchání a následků; za nejzávažnější správní delikty lze uložit pokutu až do výše 1 000 000 Kč. Pokuty vybírá orgán, který je uložil, vymáhá je celní úřad.

Amnestie
Zánik trestnosti nedovoleného ozbrojovaní (amnestie) se ukázal jako vhodný prostředek ke snižování počtu nelegálně držených zbraní, který motivuje držitele zbraní, kteří je drží bez příslušných oprávnění, k jejich odevzdání. Podobně jako v roce 2003, kdy byly na základě amnestie odevzdány více než 4 000 zbraní, byla do přechodných ustanovení zákona č. 484/2008 Sb. zahrnuta právní úprava zániku trestnosti nedovoleného ozbrojovaní. Zákon stanoví šestiměsíční lhůtu, která počíná běžet dnem nabytí účinnosti zákona, tj. 1. února 2009, kdy mohou osoby, které neoprávněně přechovávají zbraň kategorie A, B anebo C nebo její hlavní část, předat tuto zbraň do úschovy kterémukoli útvaru policie. Učiní-li tak dobrovolně, nevystavují se riziku uplatnění sankce. Útvar policie vydá o převzetí zbraně potvrzení. Osoba, která zbraň odevzdala, má možnost ve lhůtě 2 měsíců ode dne odevzdání zbraně do úschovy požádat o vydání příslušných dokladů opravňujících k držení zbraně.
V případě, že oprávněná osoba o vydání uvedených dokladů nepožádá, nebo nebudou-li jí vydány, řídí se další postup ustanovením § 64 zákona o zbraních.
Od začátku měsíce února, kdy mohou osoby, které neoprávněně přechovávají zbraně, předávat tyto zbraně do úschovy policie, bylo odevzdáno téměř 300 kusů zbraní a více než 1000 kusů střeliva.
V souvislosti s novelou zákona o zbraních dojde také ke změně tiskopisů, jejichž vzory stanoví vyhláška č. 384/2002 Sb., o provedení některých ustanovení zákona o zbraních.
Úpravy reagují nejen na změny v zákoně o zbraních dané zákony č. 484/2008 Sb.
a č. 274/2008 Sb., ale také na zkušenosti získané s používáním tiskopisů v praxi.
Navrhováno je dostatečně dlouhé přechodné období, po které bude možné používat dosavadní vzory tiskopisů.

Diskuse na serveru SvetMyslivosti.cz zůstává přístupná pro všechny čtenáře. Pro vkládání příspěvků je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na SvetMyslivosti.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.