Přihlásit

Pachové ohradníky bodují (Hodonínský deník)

  • Kategorie: Zpravy z oboru myslivost

Až stoprocentní účinnost mohou mít podle myslivců pachové ohradníky, které zabraňují především srnčí zvěři, aby vstoupila do silnice

Hodonínsko
Metrákový divočák přebíhá přes cestu v momentě, kdy místem projíždí automobil. Střet končí v lepším případě zdemolovaným autem, v tom horším pak může vyhasnout i lidský život. Právě kvůli podobným nehodám se před půlrokem objevily kolem padesáti kilometrů silnic na Hodonínsku pachové ohradníky. A osvědčily se.
"Nemám zatím zprávy ze všech mysliveckých spolků, ve kterých jsme tyto zábrany vyzkoušeli, ale co vím, tak je jejich účinnost přibližně sedmdesátiprocentní. Byla by i vyšší, protože jsme ale vše platili ze svého, nerozestavěli jsme ohradníky úplně tak, jak měly být. Mají se dělat oboustranně ve dvou řadách. My je máme jednostranně v jedné řadě," uvedl předseda Okresního mysliveckého spolku v Hodoníně Radovan Mančík. Právě myslivci ohradníky kolem silnic postavili.

Až dvacet zvířat
Tím nejproblémovějším místem je pro ně už dlouhé roky rychlostní silnice I/55. I proto v úseku od výjezdu z Hodonína až po rybníky na Písečném už pachové ohradníky jsou. "Ročně jsme v těchto místech evidovali kolem dvaceti přejetých kusů. Teď jich není ani pět. Divočáků se s autem potkalo i patnáct, zatím není žádný," doplnil Mančík.
Po půlročních zkušenostech si pachové ohradníky pochvaloval i předseda mysliveckého sdružení Dúbrava z Vracova Antonín Čajka. Střetů se zvěří podle něj díky tomuto opatření razantně ubylo. "Směrem na Vlkoš byla úspěšnost stoprocentní. Směrem na Bzenec bývalo i kolem dvaceti bouraček. Za tento půlrok byly tři," zhodnotil Čajka.
Místní myslivci už rozšiřování nechystají, pokusí se ale ohradníky, které už kolem lesa mají, alespoň udržovat. "Když budou peníze, pořídíme další várku postřiku. Některé ohradníky nám lidi rozkradli, takže něco bude potřeba dokoupit," poukázal Čajka.
K nejvyššímu počtu nehod způsobených zvěří dochází v podzimním období od září do listopadu. Například vloni evidovala za toto období pojišťovna Allianz padesát nahlášených střetů.
Letos se jejich počet kvůli rozšíření havarijního pojištění zvýšil na dvojnásobek. "Nejčastěji škodu hlásili klienti ze Středočeského a Moravskoslezského kraje. Nejméně se kvůli zvěři bouralo v kraji Zlínském a v Praze. Doby nehod jsou buď brzké ranní, nebo pozdní večerní hodiny, kdy situaci na silnicích mezi lesy a poli zhoršuje snížená viditelnost, mlhy nebo mokrá silnice," uvedl za pojišťovnu Václav Pořt. A právě pojišťovny chce nyní Radovan Mančík oslovit, aby na postřiky, které vydrží čtyři měsíce, či nové pachové ohradníky přispěly. "Neděláme to pouze pro sebe, jak by si mohli mnozí myslet. Pachový ohradník může zachránit lidské životy. Šetří ale peníze i pojišťovnám,"myslí si Mančík.
Jedinou pojišťovnou u nás, která pořizování pachových ohradníků podporuje, je Generali. Jak uvedl mluvčí společnosti Jiří Cívka, společnost se do této podpory zapojila v loňském roce na Vysočině,kde stejně jako na Hodonínsku myslivci pokryli padesát kilometrů nejrizikovějších úseků.
"Na těchto úsecích se v celoročním horizontu snížil počet střetů automobilů se zvěří až o osmdesát procent. Také proto na Vysočině přibylo v letošním roce dalších padesát kilometrů pachových ohradníků. Celkem jsme takto podpořili už čtyři sta dvacet kilometrů," sdělil Cívka s tím, že Generali ročně řeší až 2600 dopravních nehod, jejichž příčinou byl střet se zvěří. Ze statistik vyplývá, že kvůli zvířeti bourá pět řidičů ze sta.
Policejní statistiky přitom uvádějí, že se u nás ročně prošetří až tři tisíce šest set dopravních nehod. "Na Hodonínsku došlo k té poslední v pondělí ráno mezi Strážnicí a Kozojídkami,kde skončila pod koly automobilu Škoda Fabia srna," sdělil hodonínský policejní mluvčí Petr Zámečník.

Chybí peníze
Pořizování pachových ohradníků není podle Mančíka levnou záležitostí. Pokud nenajdou myslivci podporu u pojišťoven,nejspíš z regionu opět zmizí.
"Kdyby se nám ale podařilo peníze získat, určitě bychom chtěli ohradníky udělat i směrem z Hodonína na Dubňany a Mutěnice. Kvůli lesům, kterými silnice procházejí, totiž v těchto místech také dochází k vysokému počtu střetů se zvěří," doplnil Mančík.

Diskuse na serveru SvetMyslivosti.cz zůstává přístupná pro všechny čtenáře. Pro vkládání příspěvků je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na SvetMyslivosti.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.