Přihlásit

Myslivci upustili od pachových ohradníků u silnic (Olomoucký deník)

  • Kategorie: Zpravy z oboru myslivost

Motoristé na Olomoucku se nemohou spolehnout na pachové ohradníky, které by měly odradit divokouzvěřpředvběhnutímna rušnou silnici. V některých regionech již speciální pachové odpuzovače zkoušejí, na Olomoucku jsou však myslivci vůči tomuto způsobu ochrany frekventovaných cest spíše zdrženliví. Pochybují o tom, že ohradníky skutečně přinesou efekt, který by odpovídal vloženým financím.

Bezpečnost řidičů i zvěře
Myslivci ještě vloni na podzim zvažovali, zda pachové odpuzovače neumístit podél hlavního tahu mezi Olomoucí a Litovlí. Přemýšleli o dalších silnicích, kde by bylo zapotřebí zajistit větší bezpečnost projíždějících řidičů a zabránit zbytečnému úhynu divoké zvěře. Od instalace pachových ohradníků nakonec upustili.
"Jednak nemáme dostatek peněz, abychom zajistili komplexní ochranu komunikací, ale hlavně chybí odborný argument pro aplikaci právě tohoto způsobu ochrany. Jde o finančně náročný projekt, jehož výsledek by měl být odpovídající vloženým penězům. Bohužel odborná studie prokazující jednoznačný přínos pachových ohradníků v České republice k dispozici není," uvedl jednatel okresního mysliveckého spolku Jiří Zbořil.
Aplikace speciálního pachového odpuzovače pro divokou zvěř přijde na jednom kilometru silnice na tři tisíce korun. "Jen úsek mezi Litovlí a Olomoucí by stál přes padesát tisíc korun a podobných míst jsou na Olomoucku desítky, možná více. Navíc rizikovost se každým rokem mění podle aktuálních zemědělských kultur na polích podél silnic," upozornil na komplikace Jiří Zbořil.

Ohradník lze možná obejít
Minulý týden došlo ke střetu srny s osobním autem na silnici u Červenky. Pokud by u cesty stála dřevěná tyč se speciální pěnou, z níž se uvolňuje pach podobný pachu šelem, srna by na silnici nevkročila. "Možná. Není totiž prokázáno, zda si zvěř na pachový odpuzovač časem nezvykne anebo prostě místo neobejde a na silnici nevběhne o kousek dál," poukázal na úskalí v Česku zaváděné metody. Nejrušnější silnice s největším rizikem střetu s divokou zvěří by se podle Jiřího Zbořila měly chránit spolehlivějším způsobem. "Jako jediné řešení vidím oplocení silnic nejvyšších tříd, jako je tomu v Německu. Jiné komunikace než dálnice samozřejmě není možné ohrazovat, jinak bychom narušili migrační tahy veškerých živočichů," vysvětlil možnost Jiří Zbořil.

Diskuse na serveru SvetMyslivosti.cz zůstává přístupná pro všechny čtenáře. Pro vkládání příspěvků je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na SvetMyslivosti.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.