Přihlásit

Střetů aut se zvěří strmě přibývá (Právo)

  • Kategorie: Zpravy z oboru myslivost

Srážka auta se zvěří. Dříve spíše kuriozita, dnes téměř běžná věc. V Plzeňském kraji se počet takovýchto nehod v první polovině roku meziročně zdvojnásobil.

Zdaleka ne všechny střety se zvířaty řidiči nahlásí, ale i tak jich policie za leden až červen eviduje už 81, přitom loni jich bylo za stejnou dobu jen 37 a podobně nízká čísla ukazovaly i statistiky předešlých let. Více než třetina letošních případů připadá na květen a nejrizikovější jsou silnice kolem Plzně - zhruba každá druhá bouračka způsobená zvěří se stala v lesních úsecích silnic v okolí západočeské metropole, "Jde například o ejpovický dálniční přivaděč, o komunikace na Šťáhlavy, Litice nebo Ledce," sdělila policejní mluvčí Jana Tomková. S odstupem následuje Tachovsko a Rokycansko, kupodivu nejlepší situace je na Klatovsku.
Příčin prudkého nárůstu počtu zmíněných havárií je víc. "Jednou z nich je mírná zima, která umožnila migraci zvěře i v měsících, kdy jindy bývala zatažená v lesích," řekl Právu Vladimír Nechutný, předseda plzeňské oblastní myslivecké rady. "Navíc se urodilo hodně žaludů, u cest jsou jich plné příkopy a zvěř je vyhledává. A stále přibývají auta - při současném provozu má problém přejít přes silnici člověk, natož zvíře, které se nerozhlédne," podotkl Nechutný. Některé druhy jsou přemnožené - a nejsou to jen divoká prasata. Karel Makoň z plzeňské záchranné stanice živočichů upozornil: "Rekordní počty mláďat jsme letos zaznamenali mimo jiné i u srnčí zvěře. Srnčata jsou úplně všude." Plzeň už kvůli narůstajícím počtům sražených zvířat nechala na jaře nainstalovat kolem některých výpadovek pachové ohradníky. Pach šelem vyhání zvěř od silnic na Třemošnou, Domažlice, Zruč a na Zábělou. "Zabralo to," uvedl Milan Sekáč ze Správy veřejného statku. Radnice na ohradníky, které se musí pravidelně obnovovat, letos uvolnila sedmdesát tisíc. "Po roce projekt vyhodnotíme, pokud se osvědčí, budeme v něm pokračovat," dodal Sekáč.
Zdeněk Kuťák, šéf plzeňského Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), volá po komplexním řešení: "Vedení ministerstva dopravy nebo ŘSD by mělo ve spolupráci s mysliveckými jednotami vytipovat nejohroženější úseky, stanovit jejich ochranu i to, kdo ji bude zajišťovat." Ploty lemují hlavně novější stavby. "Třeba čtyřproudová komunikace, která povede od plzeňského Kamenného rybníka k Třemošné, bude oplocená po obou stranách, poznamenal Kuťák.
Vladimír Nechutný se domnívá, že by pomohly i zdánlivé drobnosti: "Například vysekané příkopy u silnic. Když jsou zarostlé, tak do poslední chvíle nevidíte, co se v nich skrývá."
A jak by se měli chovat řidiči? Především v místě možného výskytu zvěře "ubrat plyn". "Důležitá je i kontrola obou stran komunikace a soustředění na jízdu. Ve tmě mohou zvěř v silničních příkopech prozradit záblesky očí, které se dají zahlédnout i na větší vzdálenost," poradila Tomková a přidala varování: "Zvěř se často pohybuje ve větších skupinách, proto předpokládejme, že zvíře nevběhne na silnici samo. A pokud je střet nevyhnutelný, doporučují odborníci intenzivně brzdit a snažit se udržet vozidlo v přímém směru."

Diskuse na serveru SvetMyslivosti.cz zůstává přístupná pro všechny čtenáře. Pro vkládání příspěvků je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na SvetMyslivosti.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.