Přihlásit

Za prasátky do Holedné (Brněnský metropolitan)

• Kategorie: Zpravy z oboru myslivost

Spíš než výlet je tohle odpolední procházka. Oboru Holedná mezi Jundrovem, Bystrcí a Kohoutovicemi obejdete už za dvě a čtvrt hodiny. Přidejte ale divočáky na konci a pro geocachery nějaké to lovení pokladů a výprava se může protáhnout.
Do Jundrova, kde se do Holedné dá vystoupat hned dvěma hlavními cestami, nás ze Zvonařky doveze autobus číslo 67 a z Králova Pole autobus číslo 88. Vystoupíme na zastávce Jundrov a cestou podél rodinných domů se dáme doprava do kopce. Asi po šesti stech metrech se ze silnice stane zpevněná cesta a za zatáčkou už čeká branka do obory. Tou projdeme a budeme pokračovat stále po zpevněné cestě. Přibližně po deseti minutách chůze dojdeme na rozcestí, kde se napojuje zelená značka. A variant je hned několik.
Můžeme si udělat jen krátkou procházku a dát se doleva po zelené. Na dalším rozcestí pokračovat rovně a následně po žluté projít přes vrch Hobrtenky do Kohoutovic. Procházka je to nenáročná a vyjde přibližně na hodinu a půl, ujdeme 3,6 km.
Další dvě varianty jsou si pak velmi podobné a záleží jen na naší chuti, zda půjdeme delší nebo kratší variantu. Každopádně v obou případech na nás téměř na konci čeká ohrada s prasátky a pomník letcům. Při kratší variantě (5,1 km, 1:50 h) se dáme po prostřední, neznačené cestě do kopce. Není se ale čeho bát - po půl kilometru zase začneme klesat. Vlevo od nás je kopec Holedná, podle kterého se celá obora jmenuje. Po dalším půl kilometru klesání se dostaneme na rozcestí U Jezírka.
U delší varianty (6,2 km, 2:10 h) se dáme doprava po zelené. Po cestě je mírné klesání i stoupání, ale jdeme víceméně stále po vrstevnici. I tady se dostaneme k rozcestí U Jezírka, jen přijdeme z jiné strany. Kromě samotných jezírek tu najdeme i přístřešek ideální k posvačení a téměř vyschlou studánku. O zachycení pramene a úpravu okolí se v 60. letech 20. století postaral lesník a krajinář Rudolf Gola, který má nad studánkou také památník.
Od rozcestí U Jezírka se vydáme z mírného kopečka po zelené a žluté. Po půl kilometru můžeme u cesty vidět čtyři historické hraniční kameny datované letopočtem 1589, který je na nich dosud zřetelně vidět. Na každé straně jsou také vyryty iniciály tehdejších vlastníků zdejších pozemků -pod značkou KK to byl klášter Králové na Starém Brně, na protější straně kamene jsou iniciály SM, kde se jednalo o území Jundrova patřící tehdy klášteru herburek při kostele Panny Marie. Od nedalekého rozcestí pokračujeme stále po zelené, až za necelou půl hodinu dorazíme k výběhu s divokými prasaty. Obzvlášť na jaře je místo vyhledávaným cílem procházek - v ohradě totiž pobíhají i malá prasátka. Toto místo milují hlavně děti, prasátka i velké kance ale chodí pozorovat i množství dospělých.
Nyní už stačí vyjít po neznačené lesní cestě kopec do Kohoutovic, po cestě se stavit ještě u památníku letců a nasednout na zastávce Kohoutovice, hájenka na autobus číslo 52, který nás odveze na Mendlovo náměstí. Případně ti, kterým se nechce šlapat, mohou od divočáků pokračovat po zelené a na tentýž autobus nasednout o zastávku dřív u Staré dálnice.

Diskuse na serveru SvetMyslivosti.cz zůstává přístupná pro všechny čtenáře. Pro vkládání příspěvků je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na SvetMyslivosti.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.