Přihlásit

Srnci, jeleni, zajíci či lišky už se dálnice nemusejí bát (Speciál DNES)

  • Kategorie: Zpravy z oboru myslivost

Při modernizaci D1 vznikl u Humpolce speciální nadchod pro lesní zvířata. Cestu na ekodukt si našla takřka okamžitě, což ochránci přírody zjistili díky fotopastím.

Mnozí si ještě vzpomenou na příběh mladého losa, který se před dvaceti lety marně pokoušel přejít dálnici D1 u Humpolce. Při jeho přirozené migraci z Polska na jih České republiky ho zastavila právě dopravní tepna.
Tři dny se losí samec marně snažil najít přechod přes dálnici a nakonec se ji chystal přeběhnout. Pravděpodobné tragédii tehdy zabránili ochránci přírody. Zvíře traktorem převezli na druhou stranu komunikace, odkud pak paroháč po probuzení pokračoval dál na jih.
Podobná situace se teď už nebude opakovat. V rámci modernizace celé dálnice D1 vznikl totiž loni na podzim na 95. kilometru speciální nadchod pro zvířata. Se svými téměř 88 metry je humpolecký zelený přechod nejdelším ze čtyř ekoduktů na modernizované dálnici.
Místa pro nové nadchody nebyla vybrána náhodně, ale po dlouhých analýzách. „Máme identifikované migrační koridory, kterými zvířata chodí, a nové ekodukty jsou přesně v těchto místech. Jsou to koridory, kam jsou zvířata přirozeně naváděna lesnatou krajinou,“ uvedl Václav Hlaváč z Agentury ochrany přírody a krajiny s tím, že právě nadchod v Humpolci stojí v místech, kde se losí býk snažil dálnici překonat.
K nadchodu zvířata navádí i oplocení kolem dálnice, které na přechodu pro zvěř přechází do plné stěny. „Ta eliminuje hluk i světla z dálnice, aby zvířata nebyla rušena,“ popsal Hlaváč.
Samotné tělo ekoduktu tvoří tubus složený z pětadvaceti oblouků o hmotnosti až 48 tun. Vršek je zavezený hlínou a osázený zelení včetně stromů a keřů.
Umístěny jsou tam také dvě fotopasti, které pokrývají celý profil nadchodu a monitorují pohyb po něm. Ochránci přírody ekodukt pravidelně kontrolují, vyhodnocují záběry z fotopastí a ohledávají i stopy na zemi.
Jak poznamenal Václav Hlaváč, zvířata si na ekodukt našla cestu takřka okamžitě. Hned v prvním týdnu, co odjely stavební stroje, zachytily fotopasti průchod daňka, ale i další divoké zvěře. „Byli jsme překvapeni, jak rychle si tam zvířata našla cestu,“ podotkl.

LIDÉ I PSI ZVÍŘATA RUŠÍ

Běžně nyní ekodukt využívají zvířata naší lesní fauny, jako jsou srnci, jeleni, divoká prasata, lišky, zajíci či kuny, nebo hranostaj. „Na pozorování přechodu vzácnějších druhů, například vlka, rysa či losa, zatím čekáme. Frekvence takovýchto migrací je ale nízká. Děje se tak jednou za rok. Přesto je velmi důležitá,“ řekl Hlaváč. Co může zvěř odrazovat a co už tak pozitivní není, je fakt, že zelený koridor čas od času využívají k překonání dálnice také lidé při procházkách se psy, a dokonce se po něm na podzim proháněli motorkáři. Nadchod pro zvěř je upraven velkými kameny tak, aby na něj nemohla vjet terénní auta. Nicméně motocykly mezi nimi prokličkují. „Naštěstí to není v takové míře, že by to ohrožovalo funkci ekoduktu,“ poznamenal Hlaváč, ale také upozornil, že procházky lidí se psy a jejich pach mohou být pro divoká zvířata rušivým elementem.
Přitom lidé mají k dispozici podchod, který je od zeleného koridoru pro zvěř vzdálený jen 300 metrů. „Nemusí tedy nadchod pro zvěř vůbec využívat,“ apeluje Hlaváč na veřejnost, aby na ekodukt nevcházela ani nevjížděla.
Spíše než na zákazové značky spoléhají ochránci přírody na to, že jim pomůže sama příroda. Jakmile stromy a keře povyrostou, stane se ekodukt pro lidi i motocykly obtížně průchozí, a zvěř tak bude mít větší klid a bude se tam cítit bezpečněji.

Zdroj: Speciál DNES, Humpolec, 29. 4. 2022

Diskuse na serveru SvetMyslivosti.cz zůstává přístupná pro všechny čtenáře. Pro vkládání příspěvků je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na SvetMyslivosti.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.