Přihlásit

V Jizbici soutěžily děti o Zlatou srnčí trofej (benesovsky.denik.cz)

  • Kategorie: Zpravy z oboru myslivost

V kategorii A (3.–5. třída) zvítězil Martin Dušek z kroužku Mladí markazíni při DDM Benešov před Adamem Kubíkem z MK DDM ve Vlašimi a Jasmínou Cíchovou z Puštíků z Netluk. V kategorii B (6.–9. třída) vyhrál Matouš Charvát z kroužku při DDM Vlašim před Janem Meckou z téhož kroužku a Václavem Kurešem z Mladých markazínů z Benešova. V nejmladší kategorii zvítězila Tereza Švejdová z MŠ z Benešova. Vítězové postupují do národního kola, které se uskuteční v červenci v Lopeníku na Uherskohradišťsku.

„Soutěž je vyvrcholením celoroční činnosti členů mysliveckých, přírodovědných kroužků a jednotlivců se zájmem o přírodu. Děti se učí mysliveckým předmětům (myslivecké zvyky a tradice, zoologie, kynologie, péče o zvěř, lovectví, střelectví a ochrana přírody) a v přírodě poznávají rostliny, pobytové stopy zvěře (místa, kde se zdržovala a jak se tam chovala),“ uvedl lesní správce firmy Sellier & Bellot Vlašim Jaroslav Vaníček, který s manželkou Jarmilou pracuje při vzdělávání myslivecké mládeže v rámci ČR už 40 let. Za tu dobu nepamatuje, že by děti měly tak zhoršené podmínky na přípravu, jak tomu bylo letos, kdy se kvůli koronavirové pandemii nemohly scházet. Na rozdíl od předchozích ročníků proto soutěžícím odpustili písemný vědomostní test (100 otázek) a jejich znalosti prověřili pomocí dvou praktických poznávacích stezek.

Děti musely poznat, co bylo dílem divočáků a co udělal jelen

Na 110 stanovištích soutěžící určovali myslivecké a botanické exponáty (předměty praktické myslivosti, pobytové stopy zvěře, stromy, keře a byliny). „Museli se pozorně dívat kolem sebe a hledat pobytové stopy, kde se zvěř zdržovala. Na každém stanovišti měli krátké upřesňující návody. Hledali třeba paroží v místě, kde ho zvěř shodila. Nechyběly ani otázky na kůrovce, který je v současnosti aktuální, nebo na požerky mravenců. Jinde byly kousky srsti, peří – snažili jsme se třeba napodobit trhaniště, kde dravci zpracovávali svou kořist. Nechybělo ani určování zvěře podle stop – hodně jich v lese zanechali divočáci –, třeba podle výšky otěru stromů musely děti poznat, co bylo dílem divočáků a co udělal jelen,“ popsal Jaroslav Vaníček myslivecké „fígle“, které se i tímto způsobem dětem snaží vštěpovat.

Diskuse na serveru SvetMyslivosti.cz zůstává přístupná pro všechny čtenáře. Pro vkládání příspěvků je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na SvetMyslivosti.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.