Přihlásit

Zelené mosty na jižní Moravě chybí. Migrační trasy zvířatům blokují cesty (denik.cz)

  • Kategorie: Zpravy z oboru myslivost

Ručička na tachometru ukazuje rychlost devadesát kilometrů za hodinu. Najednou však řidič zahlédne těsně před autem srnu, která vyběhla z lesa lemujícího cestu. Za okamžik se ozve rána a zvíře pod koly umírá a ani řidič nevyvázne bez zranění. Dramatickým okamžikům přitom mohou zabránit průchody pro zvířata pod nebo nad dálnicemi a silnicemi. Těch je ale na jihomoravských cestách málo. A ekodukt, což je most propojující migrační trasy rozdělené silnicí, žádný.

Podle krajinného ekologa z Masarykovy univerzity Martina Culka je nejhorší stav na dálnici D1 kolem Rousínova na Vyškovsku. "Tam by měla proudit migrující zvířata mezi Karpaty a Českou vysočinou. Jsou tam nejvýznamnější migrační cesty, ale zatím je zvířata příliš nepoužívají," prohlásil Culek.

Velká zvířata se totiž často bojí hluku a dálnici proto nezvládnou překonat. "Jsou dost inteligentní a odhadnou, že širokou dálnici živé nepřekonají. Souvisí to s několikanásobným nárůstem množství dopravy od roku 1990," vysvětlil ekolog. Některá menší zvířata, jako jsou třeba lišky, používají pro krátké přesuny normální dálniční mosty nebo dokonce propustky.

Loni řidiči na jižní Moravě nahlásili téměř tisícovku srážek s lesní zvěří. Nejčastěji se střetli se srnci nebo divokými prasaty.


TRASY UCPÁVÁ I BRNO
Podle Culka jižní Morava za ostatními kraji republiky zaostává. Srovnatelný je Jihomoravský kraj jen se Středočeským, ostatní jsou na tom lépe. "Na jižní Moravě je dost dálnic s intenzivním provozem a přitom tudy vedou zásadní středoevropsky významné migrační trasy. Například od Podyjí směrem k Brnu, Vyškovu a Prostějovu. Klíčové místo téměř úplně zacpalo Brno, které se navíc v současnosti rozrůstá," popsal situaci odborník.

Podle mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jana Studeckého ale srovnávat kraje nelze. "Vzhledem k rozdílné délce dálnic v jednotlivých krajích a samozřejmě i k nerovnoměrnému rozložení migračních tras nelze provést žádné smysluplné srovnání," argumentoval Studecký.
Pozor žáby!

Culek doporučuje stavět ekodukty s přírodním povrchem a další prostupné cesty zvěři v okolí Brna. "V současnosti vzniká souvislý neprůchodný pás, ohraničený řadou plotů. Ve zbývajících alespoň z části přírodních prolukách by mělo být více zelených mostů," zdůraznil ekolog.

Migrace se netýká jen velkých zvířat, ale i těch menších. Například na Znojemsku mezi Boroticemi a Božicemi usnadnili lidé migraci obojživelníkům. "Vznikl tam nový mokřad s trvalými zábranami, které mají obojživelníky zavést do podchodu. Nefunguje bohužel příliš dobře a na jaře je nutné silnici opatřit značkami, aby řidiči o žábách věděli," poznamenal zoolog Antonín Reiter.

Diskuse na serveru SvetMyslivosti.cz zůstává přístupná pro všechny čtenáře. Pro vkládání příspěvků je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na SvetMyslivosti.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.