Přihlásit

Vysekání keřů nepomáhá (Českolipský deník)

  • Kategorie: Zpravy z oboru myslivost

Českolipsko
Lesní zvěř, která v noci přebíhá přes jestřebskou rovinku na Českolipsku, způsobuje řidičům čím dál tím větší škody a ve většině případů končí střet s autem smrtí sraženého zvířete. To byly také hlavní důvody k tomu, aby silničáři přistoupili k razantnímu kroku a vysekali křoviska, která bránila řidičům ve výhledu do okolních polí. "Na silnici v úseku Jestřebí - Zahrádky dochází každoročně ke srážkám s lesní zvěří. Jen v letech 2005 a 2006 zaregistrovala policie dvanáct takových nehod. S přihlédnutím k povinnosti oznámit policii dopravní nehodu se škodou přesahující 50 tisíc korun, lze usuzovat, že jejich celkový počet byl vyšší," informovala tisková mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková. "Krajský úřad Libereckého kraje proto přistoupil k vykácení linie křovin po obou stranách silnice," dodala s tím, že nařízené opatření má umožnit řidičům vozidel lepší výhled na zvěř, která se chystá vstoupit na silnici. Vysekáním dřevin však podle některých odborníků střetům zvěře s automobily zabránit nelze.

"Vysekáním keřů silničáři střetům se zvěří nezabrání. Ve dne sice na pole řidič vidí, ale v noci nikoli a černá zvěř přes silnici chodí v noci," říká Jiří Vronský, bývalý silničář, myslivec a soudní znalec v oboru dopravy. "Zvěř je tmavá a ve tmě na poli vidět není. Řidič ji zahlédne s keři i bez nich stejně až ve světelném kuželu z jeho reflektorů. To už je ale pozdě a srážce ve vysoké rychlosti tak jako tak zabránit nemůže," vysvětluje. Sám však uznává, že neexistuje žádné ideální řešení, které by nočním srážkám se zvěří zabránilo. Podle něj jsou všechna řešení buď velice drahá nebo technicky naprosto nemyslitelná. "Oplocení silnic je holý nesmysl. Každá příjezdová cesta by musela být opatřena bránou a tu by musel někdo obsluhovat," pokračuje ve vysvětlování s tím, že kovové oplocení by se okamžitě stalo cílem mnoha nepřizpůsobivých občanů, kteří se kovovým plotům dokáží rychle přizpůsobit a ty by pak končily ve sběrných surovinách. "Že zvěř přebíhá přes silnice je přirozená věc. Měli bychom nechat zvěř ať se jako zvěř chová a naopak bychom měli dbát na to, aby se jako zvěř nechovali lidé," říká Jiří Vronský na závěr. Míní tím především fakt, že mnoho řidičů nedbá varovné značky a jezdí v noci tak rychle, že si srážku se zvěří zaviní sami.

Foto - Kvůli vysekaným keřům už řidiči do polí lemující jestřebskou rovinku vidí. Ale jen ve dne. V noci zvěř stejně nezahlédnou a srážkám tak zničením porostu silničáři nezabrání.
Foto Deník/Petr Jeník

PETR JENÍK

[V L T A V A+P N P R E S S+L A B E]

Diskuse na serveru SvetMyslivosti.cz zůstává přístupná pro všechny čtenáře. Pro vkládání příspěvků je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na SvetMyslivosti.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.