Přihlásit

Srážek se zvířaty přibývá. U silnic chybí ploty (Pražský deník)

  • Kategorie: Zpravy z oboru myslivost

Praha
Když se pan Martin vrací pozdě večer z práce, pravidelně na své trase mezi Novým Strašecí a Rakovníkem potkává stáda zvěře. "Obvykle vídám srnky, včera jsem zahlédl i jelena. Pohled je to hezký, ale já jen trnu, kdy mi některé zvíře vběhne pod kola a já nezabráním střetu a možnétragédii," říká Martin.
Za pravdumudávají i pojišťovny, které nyní evidují zvýšený počet nehod se zvířaty. Přišla doba říje a počet nehod se tradičně zvýšil. Pojišťovací ústavy i policisté proto apelují na řidiče, aby byli maximálně ostražití. "Naše statistiky již několik let ukazují, že nejvíce nehod, při nichž je jedním z účastníků zvíře, se stane právě v říjnu," řekl Deníku Václav Bálek, tiskový mluvčí České pojišťovny (ČP).
"Je to tak každý podzim. Pojišťovna je na tyto nehody ale připravena, proto není s těmito pojistnými událostmi například při vyplácení žádný problém," dodává Tomáš Hejda zČSOBPojišťovny.
Ze zkušeností pojišťoven lze čerpat informace o tom, na co si dát největší pozor. "Pojistné události jsou hlášeny zpravidla z brzkých ranních hodin, zhruba kolem šesté, nebo v pozdních večerních hodinách z lesních úseků. V poslední době ještě více ze silnic mezi poli. Situaci zhoršuje podzimní snížená viditelnost, častější mlhy a třeba i mokrá vozovka," upozornil Bálek.
Počet nehod, které zaviní zvířata, není zanedbatelný. "Zatímco před pěti lety jsme registrovali 2138 škod, loni to bylo 3836 nehod a letos jsme ještě před nejkritičtějším říjnem napočítali více než 3100 srážek motoristů se zvířaty," uvedl ředitel likvidace škod z neživotního pojištění ČP Radim Nekov.

Raději zabrzdit
Některá auta už mají z továrny vybavení, které může střetům zabránit. Jde o zvukový signál, který zvířata vyruší a případně od silnice zažene.
Podle statistik Centra dopravního výzkumu zahyne pod koly aut zhruba 8 až 9 tisíc kusů zvěře. Někdy se střetům zabránit již nedá, v tom případě experti doporučují spíše brzdit a do zvířete najet než riskovat úhybný manévr do stromu nebo do škarpy. Ten může být totiž osudový. Myslivci také upozorňují na to, že zvěř se pohybuje ve stádech. Fakt, že se vyhnete na silnici jednomu divočákovi, ještě neznamená, že vám pod kola nevběhne další.
Tragédii přitom mohou zabránit ochranné bariéry u silnic. Ty ale nejsou v České republice zatím samozřejmostí. "U nás je již řada dálnic a silnic první třídy opatřena oplocením, biokoridory nebo odrazkami umístěnými na patníky za účelem odlákání zvěře. Při výstavbě nových dálnic se s oplocením v místech možného střetu se zvěří již počítá v projektové dokumentaci," řekla Deníku Martina Vápeníková, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic.
Silnice nižší třídy si však o ochranné bariéře mohou nechat jen zdát. Přitom nejvíce střetů se zvířaty se odehraje právě na nich.
"Starší silnice první třídy ve většině případů oplotit nelze z důvodu údržby komunikací, napojování řady dalších komunikací, křížení a podobně. Tady je toto řešeno příslušným dopravním značením upozorňujícím řidiče na možnost střetu se zvěří," uzavřela Vápeníková.



 

Diskuse na serveru SvetMyslivosti.cz zůstává přístupná pro všechny čtenáře. Pro vkládání příspěvků je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na SvetMyslivosti.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.