Přihlásit

Projekt „Badatel v akci“ naučil žáky citlivěji vnímat přírodu (Rychnovský deník)

  • Kategorie: Zpravy z oboru myslivost

Opočno
Od 1. 1. 2013 do 28. 2. 2015 Základní škola v Opočně realizovala zajímavý projekt s názvem Badatel v akci. Na tento projekt získala škola z ESF z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1853174,60 Kč. Realizace projektu se chýlí ke svému konci. Co vše projekt našim žákům přinesl?

            Hlavním cílem projektu bylo podpořit a rozvíjet zájem žáků Základní školy Opočno o přírodovědné a technické předměty a nasměrovat je přirozenou cestou i k jiným možnostem výběru budoucího povolání. Zásluhou realizace projektu měli žáci možnost vyzkoušet v praxi pracovní úkony prováděné v oborech lesního hospodářství, myslivosti, výzkumné činnosti, rybníkářství a chemické analýzy a teoretické znalosti následně uplatnit při analýze sesbíraných dat. Projekt svými aktivitami přesahoval hranice přírodovědných předmětů a učil žáky používat znalosti a dovednosti napříč obory včetně prvouky, přírodovědy, přírodopisu, chemie, fyziky a matematiky, a to vše s využitím moderních informačních technologií. Velkým přínosem projektu bylo, že aktivity projektu probíhaly v převážné míře přímo v našem městě, v lokalitě, kde žáci žijí a která je jim blízká.

            Do projektu se zapojili všichni žáci školy. Rozdělili se do dvou hlavních skupin podle stupně, tak aby pro ně mohly být pracovní listy, záznamové archy, výukové materiály a aktivity uzpůsobeny s ohledem na co největší pedagogický efekt. Základní členění bylo tedy 1. stupeň (1. až 5. třída) a 2. stupeň (6. až 9. třída).

            Na začátku projektu se žáci seznámili se začínajícím projektem a následujícím plánem aktivit formou motivační prezentace. Žákům byla vysvětlena jejich aktivní role v průběhu celého projektu. Jako úvodní krok absolvovali žáci vstupní testy mapující jejich znalosti z ekosystémů les a rybník a vstupní dotazník zaměřený na diagnostiku jejich vztahu ke zvoleným přírodovědným aktivitám a pravděpodobnost volby těchto oborů pro další studium či budoucí profesi. Vstupní testy byly vytvořeny s ohledem na věkové zvláštnosti a znalosti žáků. Vstupnímu dotazníku zaměřenému na diagnostiku jejich vztahu ke zvoleným přírodovědným aktivitám předcházela prezentace s krátkým představením různých druhů povolání zaměřených do oblasti přírodovědných oborů. Na konci projektu se sledoval posun od původní volby profese směrem k přírodovědným oborům (pro zjištění dat byl opět použit výstupní dotazník).

            Projekt byl zaměřen na dvě hlavní aktivity. V aktivitě „Koukej, jak roste strom” se realizovala terénní cvičení a pozorování se sběrem vzorků pro analýzu. Během realizace probíhala úzká spolupráce s Výzkumným ústavem lesního hospodářství a myslivosti, Výzkumnou stanicí v Opočně. Do aktivity se zapojili hlavně žáci předmětu přírodovědná praktika 7. ročníku.

            Veškerá pozorování a měření žáci zaznamenávali do záznamových archů. Na vytipovaných záhonech a zařízeních se závlahou žáci pod odborným vedením vysévali osivo lesních (částečně i okrasných) dřevin. Pozorovali, měřili a zaznamenávali různé fáze klíčení a růstu, přesazovali a přenesli semenáčky na volné záhony, nakonec je zasázeli na území města Opočna. V době vegetace žáci prováděli množení dřevin (zejména keřů) vegetativní metodou, tzv. řízkováním. Na vybraných stromech sledovali a měřili tloušťkový a výškový přírůst, zejména u starších dřevin. Instalovali dendrometry pro měření přírůstu a v pravidelných intervalech přírůsty zaznamenávali a vyhodnocovali. Součástí bylo i měření výšek stojících stromů. Žáci si vyzkoušeli praktickou cestou i matematické výpočty. V průběhu školního roku se z rostlin odebíraly vzorky k pozorování mikroskopem a chemickým analýzám.

            V aktivitě „Okolo rybníka – Mapujeme rybník Broumar” žáci prováděli aktivní monitoring a mapování flory a fauny v okolí rybníka Broumar. Veškerá pozorování a měření zaznamenávali do záznamových archů, které sloužily jako podklady pro práci na výstupech. V rámci hodin přírodopisu žáci 6. a 8. ročníku vyhledávali a určovali druhy rostlin a živočichů v okolí rybníka Broumar. Zároveň u pozorovaných rostlin a živočichů pořídili fotografie a odebrali vzorky částí rostlin a stojaté vody pro pozorování drobných živočichů. Vzorky se analyzovaly pomocí mikroskopu v rámci hodin přírodopisu. Žáci pořizovali časosběrné snímky, výsledkem byl časosběrný snímek proměn rybníka Broumar.

            V rámci projektu žáci školy absolvovali odborné besedy z oblasti lesního hospodářství, botaniky, naučné vycházky do obory a kolem rybníku Broumar(žáci 1.stupně),exkurze do Rybníkářství Kolowrat v Opočně, do botanické zahrady v Liberci (žáci 3. – 9. ročníků), do Výzkumného ústavu lesního hospodářství a myslivosti, Výzkumné stanice v Opočně, vytvářeli naučné prezentace týkající se ekosystému les a ekosystému rybník. Devatenáct žáků školy se zúčastnilo třídenního soustředění do oblasti Křivoklátsko.

            V rámci projektu byly vytvořeny motivační prezentace, vstupní testy ekosystém les a rybník, vstupní testy pro diagnostiku budoucího povolání, záznamové archy, laboratorní cvičení, fotodokumentace, interaktivní výukové programy, e-­learningový kurz, časosběrný snímek okolí rybníku Broumar, informační panel o lese „Koukej, jak roste strom”, mapa flory a fauny rybníku Broumar, atlas ekosystém les, atlas ekosystém rybník, interaktivní hry, pexeso, stolní hra, pracovní listy.

            Projekt splnil cíle: rozvíjet pozitivní vztah žáků k přírodním vědám prostřednictvím praktických cvičení. Více poznat floru a faunu v lokalitě svého bydliště. Naučit žáky využívat exaktní vědecké metody k analýze životního prostředí v bezprostředním okolí (biologie, chemie, fyzika, matematika) a schopnost pracovat s informacemi, jejich tříděním a prezentací. Rozvíjet klíčové kompetence žáků v oblastech komunikace, spolupráce a práce s informacemi. Přemýšlet o volbě budoucí profese.

            Projekt nabídl žákům přitažlivou formou aktivitu pozorování růstu stromu, uvědomění si délky procesu, že to není záležitost měsíců, ale několika desítek let – stejně jako u člověka. Učil je vnímat přírodu, chránit rostliny a živočichy. Učil je zabývat se tím, jak co v přírodě funguje a roste. Učil je pozorovat, přemýšlet, jak se přizpůsobit přírodě, jaké jsou možnosti společného soužití a současně sledovat její vývoj v čase a zároveň o ni částečně pečovat. Učil je využívat moderní informační technologie v praxi. Realizaci praktických cvičení provázela řada jednoduchých pracovních úkonů (obžínání stromků, závlaha, ochrana před škůdci apod.), čímž byla podpořena a rozvíjena manuální zručnost u žáků včetně těch, kteří nemají předpoklady pro další studium přírodovědných oborů, ale mají předpoklady pro uplatnění v řemeslných oborech.

 

Diskuse na serveru SvetMyslivosti.cz zůstává přístupná pro všechny čtenáře. Pro vkládání příspěvků je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na SvetMyslivosti.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.