Přihlásit

Předražené nejsou jen dálnice, ale i přechody pro zvěř (tyden.cz)

  • Kategorie: Zpravy z oboru myslivost

Česko nemá jen předražené dálnice, ale také přechody pro zvířata, která přes ně vedou. Některé mosty navíc zvěř ani nevyužívá. Teď se chystá stavba dalších čtyř ekoduktů přes modernizovanou brněnskou dálnici D1.

Česko nemá jen předražené dálnice, ale také přechody pro zvířata, která přes ně vedou. Některé mosty navíc zvěř ani nevyužívá. Teď se chystá stavba dalších čtyř ekoduktů přes modernizovanou brněnskou dálnici D1.

Když úředníci z ministerstev dopravy a životního prostředí před třemi lety porovnávali, za kolik se staví přechody pro zvěř v Česku a za kolik v zahraničí, dospěli k těžko uvěřitelným číslům. Zatímco v Německu či Rakousku se cena standardního ekoduktu o šířce 40 až 60 metrů pohybovala mezi 2,5 až třemi miliony eur a v jiných zemích mezi 2,5 až pěti miliony (podle tehdejšího kurzu asi 63 až 125 milionů korun), v Česku byla průměrná cena okolo 250 milionů.

Nejde ovšem jen o výrazně větší balík peněz, ale také o smysl českých "zelených mostů". Některé jsou spíše jen pro okrasu nebo pro turisty. Zvěř po nich nechodí. Mezi ně patří ekodukt na rychlostní silnici R6 v Jenišově u Karlových Varů. Na trase k přechodu totiž úřady posléze povolily novou výstavbu, čímž cestu zvířatům zcela zablokovaly.

"Ano, v minulosti se u nás skutečně postavila řada ekoduktů, o jejichž funkčnosti lze pochybovat," potvrdil TÝDNU Václav Hlaváč, který se na tuto problematiku specializuje ve státní Agentuře ochrany přírody a krajiny. Odhaduje, že ze zhruba 18 zvířecích mostů minimálně 20 procent z nich dnes plní svůj účel jen velmi omezeně nebo vůbec. "Je to důsledek toho, že v této oblasti neexistovala dosud žádná celorepubliková koncepce. Ekodukty vznikaly často na základě lokálních požadavků, aniž odrážely skutečné celorepublikové priority," poznamenává.

Ředitelství silnic a dálnic nyní připravuje stavbu čtyř ekoduktů na nejstarší české dálnici D1. A tvrdí, že tentokrát se už nebude opakovat situace z minulých let, kdy byly přechody předražené a mnohé z nich ani zvířata nepoužívala nebo po nich chodila jen velmi málo.

Budování přechodů pro zvěř začne příští rok. "Zahájení výstavby je plánováno na začátek modernizace daných úseků tak, aby nebyl ovlivněn provoz na dálnici," řekl TÝDNU mluvčí ředitelství Jan Studecký. Podle profesionálních ochránců přírody jsou tentokrát i místa pro přechody přes brněnskou D1 vybrány správně. Dálnice podle nich stojí v cestě přirozené spojnici mezi oblastí severních hor - Jeseníků, Orlických hor, Králického Sněžníku - a Šumavy.

Ochranáři i myslivci mají doložené údaje například o migracích losů, kteří putují z Polska do jižních Čech. Na Vysočině se pravidelně objevují také rysi, prochází tudy jeleni a další větší zvířata. Problematický je zejména úsek přes Českomoravskou vysočinu. "Pro zvěř je prakticky neprůchodný," tvrdí Václav Hlaváč z Agentury přírody a krajiny.

Známý je případ losa, který se nedaleko Humpolce snažil tři dny najít místo, kde by mohl brněnskou D1 překonat. "Po třech dnech bylo zřejmé, že se zvíře chystá dálnici přeběhnout. Rozhodli jsme se ho tedy uspat a na druhou stranu ho převézt na traktoru. Tady se pak probudil a pokračoval v cestě do jižních Čech. Takové štěstí bohužel neměl rys, který se předloni u Koberovic pokusil dálnici přeběhnout, ale byl sražen autem," říká Hlaváč.

Diskuse na serveru SvetMyslivosti.cz zůstává přístupná pro všechny čtenáře. Pro vkládání příspěvků je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na SvetMyslivosti.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.