Přihlásit

Migrační koridory by snížily počet střetů aut se zvěří (Frýdecko-místecký a třinecký deník)

  • Kategorie: Zpravy z oboru myslivost

V Jablunkovském průsmyku funguje migrační koridor nejen pro velké savce

Na silnicích při nehodách umírají nejen lidé, ale dochází i ke srážkám jedoucích automobilů s lesní zvěří. Větší výskyt zvěře lze předpokládat na mnoha místech vedoucích lesem či poli. Počty usmrcených zvířat jsou přitom ohromující.
Pod koly aut skončí každý rok třeba půl milionu zajíců. Zdokumentovaná jsou i úmrtí vzácných zvířat - například v devadesátých letech srazil na severní Moravě kamion malého medvěda.
V našem regionu studie Tomáše Krajči zjistila, že nejčastější střety jsou na sedmikilometrovém úseku mezi Jablunkovem a státní hranicí v Mostech u Jablunkova, kde z obou stran navazují lesní porosty.
Tam se zvířata kvůli zástavbě podél opačné strany silnice nemohou dostat bezpečně do lesů na druhé straně, a tak dezorientovaná většinou končí pod koly aut.
"O přírodu se zajímám už dlouho, pravidelně jsem například s Hnutím Duha jezdil na vlčí hlídky. Chtěl jsem něco užitečného dělat i v rámci svého studia na vysoké škole a zajímal jsem se proto, jak pomoci zvířatům, která zbytečně umírají na silnicích," vzpomíná Tomáš Krajča na svou bakalářskou práci.
Město Jablunkov jako první v republice vymezuje a přesně definuje migrační koridory pro velké savce. Jedná se o nezastavitelné úseky krajiny, které funkčně propojují horské celky Slezských a Moravskoslezských Beskyd.
Nově vybudovaný průchod pod železnicí mezi Jablunkovem a Mosty u Jablunkova, využil tento měsíc první medvěd, kde ekologové monitorující migrační koridor našli jeho stopu.
"Řešením určitě není oplocení čtyřproudových silnic, které jsou frekventované. Jde o to, že velká zvěř, která přichází z větších vzdáleností například ze Slovenska do Beskyd, tak jedná za účelem výměny genetické informace," řekl Miroslav Kutal z Hnutí Duha. Pro zvířata je možnost volného pohybu a migrace základní životní potřebou. Celé řešení proto vidí ve funkčních nadchodech a podchodech, kudy mohou všechna zvířata svobodně a neohroženě přecházet.
Dalším ekoduktem, který by pomohl migraci zvěře, by mohl být koridor v Mostech u Jablunkova, který politici slibovali již s výstavbou nošovické automobilky.

Plány však do dnešního dne zůstaly jen na papíře - a to díky nižším rozpočtům, než kdy se návrhy tvořily.
Nově vybudované silnice, které poškozují okolní krajinu bez adekvátní kompenzace, jsou i nadále nebezpečné nejen právě pro divoká zvířata, tak zároveň i pro řidiče vozidel.

Diskuse na serveru SvetMyslivosti.cz zůstává přístupná pro všechny čtenáře. Pro vkládání příspěvků je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na SvetMyslivosti.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.