Přihlásit

Dravec se nesmí nad letištěm jen tak „poflakovat“ (Horácké noviny)

  • Kategorie: Zpravy z oboru myslivost

SEDLEC, VÍCENICE U NÁMĚŠTĚ NAD OSLAVOU - Srážka letadel s ptáky je nejčastější leteckou katastrofou. Setkání s hejnem ptáků nebo jen jediným holubem či kachnou může skončit tragicky pro velké dopravní letadlo i pro mnohatunový proudový bombardér.

Zvláště kritickou fází letu je start jakéhokoliv letadla. Pokud v takové chvíli nasaje třeba armádní tryskáč do svého motoru holuba, končívá to ztrátou otáček motoru, rychlosti, vztlaku křídel a pádem, který už není pilot schopen vybrat. „Proto máme na čumácích našich suček ty dlouhé tyče, na které ty ptáky napichujeme a jimi pak zpestřujeme jídelníček v naší útvarové kuchyni,“ zažertoval před lety na jedné besedě v Třebíči generál Jaroslav Kankia, vedoucí akrobatické skupiny DUHA, vzlétající z náměšťského letiště na stíhacích bombardérech Su-22. Byl to poněkud černý humor, který nicméně poukázal na fakt, že přítomnost ptáků na letištích je velkým nebezpečím pro letový provoz.

Než přiletěli oceloví ptáci

Proto také už před příletem letadel na právě probíhající mezinárodní cvičení Ample Strike 2018 do Náměště, měl hodně práce tamní vojenský sokolník a jeho létající i po zemi pobíhající predátoři. Jejich úkolem bylo snížit výskyt ptactva a jiných zvířat na vzletových a příletových drahách, aby se zabránilo jejich střetu s letounem, především vniknutí do motoru. Plašení ptáků na letišti a v letištním prostoru letecké základny Sedlec, Vícenice u Náměště nad Oslavou je úkolem Stanice biologické ochrany (SBOL).

Sokol i káňata

Pracovníkům stanice v současné době napomáhá sedm dravců. Druhově je zastoupen sokol stěhovavý, káně rudochvostá, káně Harrisova a kříženec sokola loveckého a raroha velkého. „Plnohodnotně vycvičit loveckého dravce není úplně jednoduchá věc, bavíme se o jednom až dvou měsících intenzivního denního výcviku. Dravci musí perfektně zvládnout nejen létání nebo přivolání zpět k sokolníkovi takzvaně na rukavici, ale samozřejmě hlavně útok na kořist,“ vysvětlil velitel stanice nadrotmistr Petr Oubrychta. Dravec se ve chvíli svého nasazení zkrátka nesmí jen tak „poflakovat“ v prostoru letiště. To, co se od létajícího dravce především očekává, je agresivní útočný let. Ostatní ptáci si dokážou způsob letu vyhodnotit a snaží se pak zmizet z dosahu letícího predátora.
Hlášení stanice o nebezpečných výškách a prostorech, kde je srážka s ptáky reálná, jsou součástí brífinků, kterých se osádky letadel před letem účastní. Důležitá je také spolupráce se skupinou letištního zabezpečení.

Slouží také ohaři

Kromě dravců používá náměšťská „sbolka“ k zajištění biologické ochrany také služební psy loveckých plemen, převážně ohaře. „Naše práce je i zároveň koníčkem, létajícím mazlíčkům se musíme věnovat naplno a nepřetržitě. Nezbytnou součástí našeho vzdělání jsou zkoušky z myslivosti, sokolnické zkoušky a zbrojní průkaz, výhodou je alespoň minimální znalost ornitologie“, řekl nadrotmistr Oubrychta, který vykonává funkci sokolníka na letišti už 14 let.

***

Modernizovaná stanice biologické ochrany existuje na letecké základně Sedlec, Vícenice u Náměště nad Oslavou od roku 2007 a splňuje všechny evropské normy pro chov a používání loveckých dravců a provádění biologické ochrany. Její součástí jsou tři kotce pro psy, dvanáct voliér, dvě karanténní voliéry, tři pelichací voliéry, jedna průletová voliéra a správní budova.

Diskuse na serveru SvetMyslivosti.cz zůstává přístupná pro všechny čtenáře. Pro vkládání příspěvků je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na SvetMyslivosti.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.