Přihlásit

Na Slovensku chtějí minimalizovat srážky se zvěří, učí se z českých zkušeností

Zvýšení bezpečnosti na silnicích a železnicích a omezení střetů dopravních prostředků se zvěří jsou cíle našich sousedů ze Slovenska. Inspiraci přijeli hledat u českých kolegů, kteří mají s ochranou zvěře kolem silnic mnohaleté zkušenosti. Na Slovensku se rozhodli pro koncepční řešení platné pro celou republiku, které bude pod patronací státu. Do obory Březka se proto přijeli seznámit s účinnými řešeními zástupci slovenského ředitelství silnic a dálnic, ministerstva dopravy a národní dálniční společnosti.

Doporučený Zařízení Deer Detter se spustí, jakmile se auto přiblíží na 300 m, fotografie Kamil Plíšek Zařízení Deer Detter se spustí, jakmile se auto přiblíží na 300 m, fotografie Kamil Plíšek

Setkání se uskutečnilo 24. – 25. dubna v oboře Březka, v Kostelci u Křížků na Praze – východ. Přednášky shrnující zkušenosti s plašením zvěře kolem silnic si připravili František Havránek z Výzkumného ústavu lesního hospodářství a myslivosti (VÚLHM) a Kamil Plíšek z Podřipského zájmového sdružení nájemců honiteb, které ve spolupráci s Ústeckým krajem, policií a myslivci navrhuje způsoby ochrany před srážkami se zvěří již od roku 2008.

Účinná řešení
František Havránek zdůraznil, že pachové ohradníky nepůsobí na zvěř jako nepřekonatelná bariéra. Zvěř kolem nich prochází, avšak zvýší pozornost, do silnice vstupuje opatrně, nikoliv skokem. Připomněl, že zvěř se s oblibou pohybuje na periferiích obcí, proto je zde důležité řešit ochranu před srážkami.
Kamil Plíšek vyzdvihl plašič Deer Detter, který je vybaven modrou a žlutou diodou a vydává vysokofrekvenční zvuky. Zvěř tedy odpuzuje opticky i zvukem. Jeho největší výhodou je, že zvuky lze střídat, proto si na ně zvěř nezvykne a fungují dlouhodobě. Zařízení se spustí automaticky, jakmile se přiblíží auto asi na 300 m. Je vybaveno solární baterií, která vydrží až půl roku. Nevýhodou je vyšší pořizovací cena kolem 60 eur.
V Ústeckém kraji také stále s úspěchem používají běžné pachové ohradníky v kombinaci s přirozenou ochranou okolí silnic. Účinné je vysekávání vegetace podél komunikací, anebo ponechání ořezaných větví z ovocných stromů u silnice. Hromada větví vytvoří zábranu, přes kterou zvěř neprojde.

Na Slovensku chtějí, aby odpovědnost za ochranná opatření převzal stát
Slovenští kolegové se zajímali zejména o prevenci srážek na křižovatkách silnic, kde končí oplocení. Zde by rádi vyzkoušeli kamenná pole – plochy vysypané velkými kameny, přes které zvěř nechce přecházet. U železnic narazili na problém, že nemohou použít optická zradidla, která by mohla oslnit strojvůdce.
V oboře Březka, která je demonstračním objektem VÚLHM, byla připravena i praktická ukázka jednotlivých druhů plašičů.
Setkání koordinoval Petr Kučera ze slovenské Národní platformy proti bariérám. Spolupráce bude pokračovat dalším setkáním účastníků v Prešově.
Více informací o setkání najdete v červnovém čísle Světa myslivosti.
26. 4. 2019, redakce

Fotografie Kamil Plíšek, Podřipské zájmové sdružení nájemců honiteb

Poslední změna: 26. duben 2019

(0 hlasů)

Diskuse na serveru SvetMyslivosti.cz zůstává přístupná pro všechny čtenáře. Pro vkládání příspěvků je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na SvetMyslivosti.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.