Přihlásit

Ekologové chtějí na silnicích snížit rychlost. Kvůli šelmám (Valašský deník)

  • Kategorie: Zpravy z oboru myslivost

Ochránci přírody varují, že jsou medvědi, vlci a rysi v Beskydech málo chránění

Valašsko
Ekologové nejsou spokojeni s tím, jak jsou chráněny v Beskydech velké šelmy. Zapravdu jim dala v polovině července srážka auta s vlčicí, která se stala v Krhové a skončila smrtí zvířete. Ochranáři vztyčili pomyslný prst a varovali, že silnice I/57 je součástí důležitého migračního koridoru.
Přibližně stejnými místy prošel před dvěma měsíci také medvěd, kterého poté zachytily bezpečností kamery v muničním skladu u Hostašovic.
"Je to silnice, kde dochází ke srážkám se zvěří často, přecházejí těmi místy z Beskyd do Veřovických vrchů. Naposledy tam před čtrnácti dny srazil vlak jelena," popsal situaci valašskomeziříčský lesník Václav Grossmann.
Podle ochránců přírody je proto nutné v místech, kterými procházejí velké šelmy, snížit na silnicích rychlost. "Nejde jen o to, že tak ochráníme medvědy, rysy, vlky a další zvířata, ale snížíme tak i nebezpečí, že se vážně nebo smrtelně zraní řidiči a spolujezdci," vysvětlil Miroslav Kutal, koordinátor projektu na ochranu velkých šelem Hnutí DUHA Olomouc.
Ekologové proto nyní sledují na silnicích, které protínají migrační koridory velkých šelem, intenzitu dopravy.
Údaje na podzim vyhodnotí a požádají správce silnic,aby na vytipovaných úsecích jezdili pomaleji. "To úplně nejjednodušší, co by šlo udělat, je označit úseky dopravní značkou,která bude upozorňovat na to, že místy procházejí zvířata. To je takový ten jelen v trojúhelníku," řekl Kutal.
Podle něj je ale důležité také nestavět v důležitých migračních koridorech nové domy. "Vytvořili jsme mapu, kterou si každý může stáhnout na našich webových stránkách, a budeme požadovat, aby se krajina v těchto místech nezastavovala," upozornil ekolog s tím, že označení míst, kterými přecházejí zvířata, by mělo být součástí územních plánů měst a obcí. "Velké šelmy mají jako vrcholoví predátoři velké prostorové nároky. Dlouhodobě proto nedokáží žít v prostorově omezených chráněných rezervacích a lesních komplexech na hřebenech hor," upozornil Kutal. Za snížení rychlosti na vybraných silnicích bojují také pracovníci CHKO Beskydy. "Je to běh na dlouhou trať, ale skutečně důležitý. A to nejen kvůli ochraně šelem, ale také kvůli bezpečnosti dopravy. Tam, kde nejsou migrační mosty, přecházejí zvířata přes silnici. A volí si zejména noční hodiny, kdy je snížená viditelnost a kdy také řidiči jezdívají nejrychleji," řekla Dana Bartošová z CHKO Beskydy.
Také policisté jsou toho názoru, že by měla být na místech, kde hrozí srážky řidičů se zvěří, snížená rychlost.
"Pokud mají ochránci přírody pocit, že někde dopravní značky chybí, měli by nás otom informovat. My ty úseky zmapujeme a rozhodneme, zda je nutné tam rychlost omezit. Každopádně jsme přístupní jednání," řekl mluvčí vsetínské policie Vladislav Malcharczik.

Diskuse na serveru SvetMyslivosti.cz zůstává přístupná pro všechny čtenáře. Pro vkládání příspěvků je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na SvetMyslivosti.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.