Přihlásit

Srážka s jelenem? Škody a zranění (Brněnský deník)

  • Kategorie: Zpravy z oboru myslivost

V lesních úsecích silnic v této době hrozí kolize s divokou zvěří. Policisté řidiče varují, aby byli velmi opatrní.

Jižní Morava
Nepříjemný konec měla minulý týden cesta jednoho řidiče na Břeclavsku. Když na silnici mezi Valticemi a Břeclaví předjížděl autobus, vběhl mu do cesty jelen. Zvíře srážka zabila, muž se při nehodě lehce zranil. Na autě zůstala škoda za 150 tisíc korun. Policisté a myslivci varují, že na podzim takových kolizí přibývá.
Podle policejní mluvčí Kamily Haraštové nyní řeší břeclavští policisté dva až tři podobné případy týdně. "Jindy to je přitom stejné množství za měsíc," srovnala.
Může za to především stěhování zvířat za potravou. "Pole už jsou posečená a zvěř tam nenajde potravu. Přesunuje se tedy hromadně do lesů. Pokud je ale v okolí silnice, může to být problém," vysvětlil předseda okresního mysliveckého spolku Brno­venkov Zdeněk Sitař.

Hlavně zpomalit
V rizikových úsecích většinou řidiče varují značky. "Jsou to hlavně silnice přímo v lesích nebo blízko nich. Lidé musejí počítat s tím, že se tam nějaké zvíře může objevit, a především zpomalit a být ostražití," doporučila mluvčí.
Na podobném místě před časem havaroval například Pavel Suchovský. Po kolizi s divočákem zůstala poničená celá přední část jeho auta. "Bylo to v lesním úseku nedaleko kukuřičného pole. Stalo se to krátce poté, co jsem dokončil asi tři roky trvající renovaci svého auta. Srážku s divočákem odnesly přední blatníky, kapota, maska se světly a několik dalších dílů. Škodu jsem na místě odhadl na čtyřicet tisíc korun. Ve skutečnosti to bylo ještě o patnáct tisíc víc," popsal svoje zkušenosti řidič.
Dodal, že mnohem hůř by dopadl po střetu s jelenem. Proto už jezdí v lese opatrněji.
Myslivci se zvířata snaží od silnic odlákat hlavně pomocí pachových ohradníků. "Jde o speciální pěnu napuštěnou koncentrovanou směsí lidského a zvířecího pachu připevněnou na kolíky u silnic. Pokud ohradník zvíře ucítí, je pravděpodobné, že se k němu nevydá," popsal princip překážky myslivec Sitař.
Ani ohradník nefunguje stoprocentně. "Pokud je zvíře vystresované, překážku ignoruje a do silnice stejně vběhne. V takovém případě nepomůže už nic," doplnil.
Pachová pěna je nákladná. "Aby to fungovalo a pach se zcela nerozplynul, musejí být kolíky od sebe vzdálené nanejvýš kolem patnácti metrů. Jedno balení, které stojí zhruba devatenáct set korun, pak vyjde přibližně na kilometr dlouhý úsek. Použití je tedy dost drahé. Ohradník je navíc nutné pravidelně obnovovat, protože pach časem vyprchá," objasnil Sitař.
Pokud řidič zvíře srazí, musí hned zavolat policisty. Je nutné přesně popsat, kde se nehoda stala, jestli se při ní někdo nezranil a zda havárie nekomplikuje provoz. "Také je třeba zavolat mysliveckému sdružení, které má úsek na starost. Myslivci si pak pro sražené zvíře přijedou," radila mluvčí Haraštová.

Hrozí i vězení
Zároveň důrazně varovala před tím, aby si řidiči odváželi mrtvá zvířata. "Je to krádež. Pokud by zvíře mělo hodnotu nad pět tisíc korun, mohl by řidič strávit ve vězení až dva roky," upozornila mluvčí.
Kromě tohoto postihu lidem hrozí i zdravotní problémy. Zvíře totiž může trpět nějakou nakažlivou nemocí nebo parazity. "Pokud by pak někdo zvěřinu snědl, může v krajním případě skončit až v nemocnici," konstatovala Haraštová.

 

Diskuse na serveru SvetMyslivosti.cz zůstává přístupná pro všechny čtenáře. Pro vkládání příspěvků je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na SvetMyslivosti.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.