Logo
Vytisknout stránku

Dálnice dělá z řidičů nedobrovolné lovce (Hospodářské noviny)

PRAHA, 28. 5. 2008

Stádo divokých prasat zkřížilo cestu řidiči Škody octavia na stoosmadevadesátém kilometru dálnice D1. Výsledek sobotní kolize: jeden mrtvý divočák a stotisícová škoda na autě.
Na jedenasedmdesátém kilometru stejné silnice o den později řidič srazil srnu. Nejfrekventovanější tuzemská silnice je už léta hřbitovem zvířat a z řidičů dělá nedobrovolné lovce.
Podle policejních statistik loni kolize se zvěří způsobila přes osm a půl tisíce nehod.

Za řepkou olejkou

V jarních měsících nehod přibývá, když se zvířata přesouvají za pastvou: momentálně je lákají třeba pole řepky olejky. Na podzim se zase pod kola často pletou divočáci, které z kukuřice vyhánějí kombajny a oni hledají jiné útočiště.
Na nových dálnicích se kvůli zvířatům stavějí nadchody či podchody, u Ostravy má dokonce vyrůst přechod pro medvědy. Silnice také obepínají kilometry plotů. Podle tiskové mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martiny Vápeníkové jsou ploty zabezpečeny všechny nové dálnice.
Severomoravští myslivci ale s jejím tvrzením nesouhlasí a například poukazují na chybějící zábrany na D47 u Polanky nad Odrou, Přemyšova, Ostravy-Svinova a Klímkovic. "Když auto ve stokilometrové rychlosti narazí do vzrostlého divočáka, posádka nemá velkou šanci na přežití," říká Bedřich Krčmář z Okresního mysliveckého spolku v Ostravě.
"Na oplocení všech dálnic nemáme peníze. Jeden kilometr stojí statisíce," vysvětluje nechráněné kilometry Vápenková. Dodává, že dálnice s nepřetržitým plotem Ředitelství silnic a dálnic také nepovažuje za ideální.
"Pokud se tam zvíře dostane třeba přes přivaděč, nemá pak kudy utéct," říká Vápenková. "To se loni stalo třeba na D5: jelen se dostal za plot a nemohl ven."

Plot ze zvuků a odrazů

Myslivci, kteří na zvířecí nehody poukazují nejvíc, jsou jednoznačně pro oplocování. V některých honitbách podle nich zemře na silnicích víc srnců, než kolik plánovali v daném roce odstřelit.
Podle Ředitelství silnic a dálnic by oplocení některých úseků bylo natolik komplikované a nákladné, že začala hledat jiná řešení.
V některých částech dálnice mezi Prahou a Brnem například vybavilo patníky odrazkami. Odlesk světel projíždějícího auta prý zvířata vyleká a odradí od dalšího putování k silnici.
"Funguje to ovšem jenom večer a v noci," říká Vápenková, podle níž odrazky na některých úsecích počet sražených zvířat snížily. O kolik a kde přesně ale neví.
Správa dálnic momentálně testuje novinku, která by měla být ještě efektivnější: zvukové odpuzovače zvěře.
Zkušenosti s akustickým zabezpečením silnic mají například ve Slovinsku. Přístroje vysílající zvuk, který je zvěři nepříjemný, mají v bývalé jugoslávské republice připevněny na patnících. Tím vzniká zvuková "ohrada".
Vzhledem k tomu, že ani toto řešení nepatří k nejlevnějším, však nelze předpokládat, že by se situace na českých silnicích pro zvířata zlepšila za několik měsíců nebo let.


All Rights Reserved | SvetMyslivosti.cz | Lesnická práce s.r.o.