Přihlásit

Tragický říjen. Ochránci přírody našli 17 přejetých vyder říčních (ekolist.cz)

  • Kategorie: Zpravy z oboru myslivost

Letošní říjen na silnicích byl tragický. Rozhodně z pohledu chráněných vyder říčních. Ochránci přírody ví o 17 šelmách, které pod koly aut zahynuly. Podle odborníků se ukazuje, že doprava je pro přežívání vyder zásadní faktor. Informuje o tom organizace ALKA Wildlife.

V říjnu vyjížděli ochránci přírody, aby posbírali uhynulé vydry ze silnic od Vodňan až po Poodří. Celkem ze silnic odvezli sedmnáct vyder.
„V říjnu jsme organizovali sběr tří vyder, jednu z hlavního tahu z Prahy do Tábora, druhou u Příbrami a třetí u Vlašimi. K nim ještě dodám vydru z konce září z dálničního okruhu v Praze Ruzyni," říká Tereza Mináriková z ALKA Wildlife, koordinátorka sběru pro Středočeský kraj. "V našem kraji je provoz na silnicích extrémní. A přestože zde vyder není mnoho, na silnicích je nacházíme často.“
„Jihočeský kraj je tradiční oblastí výskytu vyder. Ale rybníkářskou krajinu protíná množství frekventovaných silnic," říká Lukáš Poledník. "Silnici z Třeboně do Veselí nad Lužnicí jsme nazývali silnicí smrti. V posledních letech ale narostl počet úhynů na silnicích z Českých Budějovic na Prahu, ať už přes Písek či přes Tábor." Ochránci přírody tak v říjnu sbírali mrtvé vydry u Nerestce, Mirotic, Protivína, Vodňan, Hluboké nad Vltavou a také na konci nového úseku dálnice D3 u Borku. Tři vydry byly nalezeny na silnicích kraje Vysočina a pro kompletní obraz je třeba doplnit dvě vydry z Libereckého kraje, jednu z Královéhradeckého, Moravskoslezského a Zlínského.
„Tolik vyder uhynulých na silnicích v jednom měsíci jsme dosud nezaznamenali. Je to smutný rekord, ale nijak překvapivý,“ uvádí Kateřina Poledníková z ALKA Wildlife a vysvětluje proč. „Sběr uhynulých vyder je u nás organizován od 70. let, kdy se vzácné vydry začaly do našich vod navracet. Postupně jsme nacházeli více a více mrtvých vyder na silnicích, v posledních letech je to okolo šedesáti zvířat ročně, letos jsme zatím na čísle 55, ale ještě nás čekají dva měsíce," dodává Poledníková.
Rostoucí počet zabitých vyder podle ní způsobovaly dva hlavní jevy. Vydří populace od 70. let rostla a to logicky znamenalo více uhynulých vyder. "V posledních letech však populace spíše stagnuje. Příčina rostoucích počtů usmrcených vyder je tedy jasná – více aut na silnicích znamená větší pravděpodobnost srážky přebíhající vydry s vozidlem," říká Poledníková.
Je to dáno i tím, že vydry jsou velké cestovatelky, denně urazí několik kilometrů. "A přitom musí překonávat všudypřítomné silnice. Pokud je most či propustek pod silnicí špatně konstruován, vydra raději vyleze na vozovku a přebíhá ji,“ konstatuje Poledníková.
Sledovat vývoj populace ohrožených druhů a vliv různých faktorů odborníkům pomáhají i matematické modely. „Před osmi lety jsme vytvořili první model pro vydru říční v České republice. S ohledem na prognózy ve vývoji dopravy počítal již tento model s 2% nárůstem mortality vyder na silnicích v následujících letech," říká Poledníková. Model ukázal, že vydří populace se brzy dostane do stavu, kdy již ztráty na silnicích nedokáže kompenzovat a vyder u nás začne ubývat. "Současná realita dává modelu za pravdu. Je tedy možné, že vydra, která se v posledních desetiletích do naší přírody vrátila, začne v některých oblastech opět mizet,“ dodává Poledníková.
Intenzita automobilového provozu na silnicích neustále roste. "Silniční doprava se stává kritickým faktorem pro mnoho živočichů v naší krajině, na silnicích hynou drobné žáby, zajíci, ježci, kopytníci, ale i ty větší jako rys ostrovid či los evropský," říká Poledníková.

Diskuse na serveru SvetMyslivosti.cz zůstává přístupná pro všechny čtenáře. Pro vkládání příspěvků je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na SvetMyslivosti.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.