Přihlásit

Nad dálnicí D3 staví most pro jeleny (ceskobudejovicky.denik.cz)

  • Kategorie: Zpravy z oboru myslivost

Vitín - U Vitína se nad silnicí spojí lesní pozemky, pomůže to zvěři i řidičům.

První most pro jeleny, srnce, zajíce nebo ježky, aby se bezpečně dostali přes dálnici, už se staví na Českobudějovicku. Vzniká u Vitína a řidiči už mohou vidět jeho první polovinu, když jedou po silnici I/3 od Českých Budějovic na Ševětín.
Ekodukty mají zabránit tomu, aby zvířata při své přirozené migraci hynula zbytečně pod koly automobilů. Ten u Vitína zajišťuje podle Jana Studeckého, tiskového mluvčího ředitelství silnic a dálnic ČR, spojení biokoridorů pro zvěř nad D3 v kilometru 122. „Nachází se nedaleko potoka Libochovka. Jedná se o spojení vhodných biotopů, pozemků určených k plnění funkce lesa,“ dodává k umístění „nadchodu“ pro zvěř Jan Studecký.
Ekodukty nad dálnicemi a frekventovanějšími komunikacemi nejsou výhodou jen pro migrující zvěř. Přispívají také k bezpečnosti provozu, protože snižují riziko havárií. Ekodukt staví firma Eurovia a podle tiskové mluvčí společnosti Ivety Štočkové bude jeho šířka činit 37,7 metru. Ekodukt u Vitína bude mít dva oblouky. Vždy jeden nad polovinou vozovky. Tubus široký 37,7 metru má umožnit zvěři, aby se bezpečně dostala z lesů na západní straně dálnice na její východní stranu a naopak.
Dálnici D3 staví v tomto úseku firma Eurovia. Podle tiskové mluvčí společnosti Ivety Štočkové bude ekodukt vysoký 9,21 metru a včetně navazujících křídel široký 58,9 metru. „Součástí bude i oplocení komunikace,“ dodává Iveta Štočková, zvěř tedy bude k „nadchodu“ vlastně navedena.
Podle Jana Studeckého, tiskového mluvčího Ředitelství silnic a dálnic ČR, bylo místo vybráno na základě migrační studie, kterou zhotovilo pracoviště Agentury ochrany přírody a krajiny v Českých Budějovicích. Pro migraci zvěře mají v rámci kapacitní komunikace sloužit i některé mosty. V úseku mezi Veselím nad Lužnicí a Táborem, kde je již dálnice postavena, jsou dva. Podobná opatření snižují i riziko havárií, protože střet automobilu s nečekanou překážkou může mít při vysoké rychlosti fatální následky.
Stěny železobetonové konstrukce ekoduktu u Vitína budou silné od 37 do 45 centimetrů a na pravé straně dálnice se kvůli stavbě sanovalo i podloží. V současné době je hotová polovina ekoduktu, ta nad levým jízdním pruhem.
Pro D3 se nyní například hodnotí ve výběrovém řízení i nabídky podané na úsek Hodějovice - Třebonín a do 5. října by firmy měly podat cenové nabídky také na úsek Úsilné - Hodějovice.

Diskuse na serveru SvetMyslivosti.cz zůstává přístupná pro všechny čtenáře. Pro vkládání příspěvků je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na SvetMyslivosti.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.